Konzervatív reklámügynökség segíti az angol Munkáspártot
2007. október 9. 11:00
A Saatchi & Saatchi céget alapító két bagdadi fivér jóformán ismeretlenül robbant be a reklámcégek világába, amikor zseniális kampányukkal hatalomra segítették Margaret Thatchert.
Érthetően fogalmazták meg a célokat
Harminc évvel ezelőtt a Saatchi & Saatchi kitalálta a valószínűleg leghatásosabb politikai plakátot, amelyet valaha is készítettek, és ezzel sikerült történelmet írnia. A plakáton a munkanélküli segélyért sorban állók hosszú sora látható a következő felirattal: `Labour isn't working`, alatta pedig kisebb betűkkel ez áll: `Anglia jobban jár a torykkal.` A sikeres választási kampány megváltoztatta a politika irányát, Jim Callaghan akkori miniszterelnök pályáját, és elindította a 18 évig tartó ún. Thatcher-korszakot.
A Saatchi előtt a szigetországban nem volt példa arra, hogy egy angol politikai párt reklámügynökséget bízzon meg választási kampányának megtervezésével. A választási hirdetéseket, ha voltak egyáltalán ilyenek, lelkes támogatók ingyen készítették. Az Egyesült Államokban viszont már hagyománya volt a profik bevonásának: Johnson és Nixon választási kampánya során is alkalmaztak reklámszakembereket. Az angol választások előtt Thatcher meg volt győződve arról, hogy egy tehetséges és kreatív ügynökség új színt vihet a kampányba.
A világ egyik leghíresebb politikai plakátja |
A "Labour isn't working" plakátot nem Charles Saatchi írta, ahogy gyakran gondolják, hanem Andrew Rutherford, egy fiatal szövegíró, aki a későbbi WCRS ügynökséget alapította. Charles elvetette a szlogent, de Rutherford titokba belecsempészte a Margaret Thatcher számára összeállított anyagba. Az ügynökség szerint Thatcher nem volt könnyű eset, de amikor megmutatták neki a mondatot, egy darabig bámulta, majd így kiáltott fel: "Csodálatos!" A plakátot 1978 augusztusában kezdték terjeszteni, Jim Callaghan kormányválságának idején. A plakát hatalmas szenzációt keltett, a média első helyen foglalkozott vele, a kormány pedig dühösen tiltakozott ellene. Amikor a vita lezárulni látszott, Denis Healy pénzügyminiszter ismét felélesztette, mondván a plakáton látható munkanélküliek valójában a Saatchi alkalmazottai. A szeptemberi közvélemény-kutatások a toryk győzelmét vetítették előre, mire Callaghan úgy döntött, hogy elhalasztja a választásokat. Ez volt az angol politika történetének legnagyobb tévedése: 1979 tele ipari válságot hozott, márciusban Callaghantől megvonták a bizalmat az angol parlament alsóházában, új választást kellett kiírnia, amelyben Thatcher legyőzte. A többi már történelem. |
Az azonban igaz, hogy 1979-es miniszterelnöki kinevezése előtt Thatcher sohasem határozta meg egyértelműen a "thatcherizmus" fogalmát. A jelszavak a szabadság, választás, lehetőség és jólét voltak, valamint használtak olyan szlogeneket is, mint "csökkentsük a kormány korlátait". Senki sem foglalta össze azonban mindezt egy érthető megfogalmazásban. A Saatchi fivérek minden esetben egyszerű, logikus gondolatmenetre törekedtek a lehető legkevesebb szó felhasználásával: hat hónappal az első választás előtt Maurice Saatchi, a vállalkozás esze, megpróbálta egyetlen papírra felvázolni a projekthez kapott filozófia lényegét. Munkáját megmutatta Lord Thorneycroftnak, a párt elnökének, aki igen jónak találta a későbbi thatcherizmus lényegének összefoglalását, amely végül a három választási kampány alapjául is szolgált.