Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》

Nem a Titanic pusztulása a legsúlyosabb hajószerencsétlenség

2008. augusztus 24. 10:35

<

Egyesek jéghegynek, mások tankernek ütköztek

5. RMS Titanic - 1517 halott
A White Star Line utasszállítóját egy belfasti hajóépítő műhelyben készítették. 1912. április 14-e éjszakáján egy jéghegynek ütközött, és két óra negyven perc alatt, 1912. április 15-én hajnalban elsüllyedt. Építésekor a világ legnagyobb utasszállító gőzhajójának számított. 1517 halálos áldozatot követelő katasztrófája a történelem legsúlyosabb és egyben leghíresebb, békeidőben bekövetkezett hajószerencsétlensége volt. A kor legmodernebb technológiáját felvonultató Titanicot "elsüllyeszthetetlenként" reklámozták, tragédiája ezért is váltott ki akkora döbbenetet. A média hatalmas érdeklődése, a fedélzeten történtekről kialakult legendák, a tengerészeti törvények megváltoztatása és az 1985-ben felfedezett roncs mind hozzájárult ahhoz, hogy a Titanicot övező érdeklődés a mai napig töretlen.

4. Sultana - 1800 halott

A Mississippin közlekedő gőzhajót egy robbanás pusztította el 1865. április 27-én. Ez volt az amerikai tengerészet történetének legnagyobb katasztrófája. Az 1800 halálos áldozatot követelő tragédiát a hajó egyik kazánjának felrobbanása okozta. Az esemény nem kapott akkora figyelmet, mivel nem sokkal Abraham Lincoln meggyilkolása után történt, és az amerikai polgárháború is ezekben a hetekben fejeződött be. Az utasok nagy része uniós katona volt, aki nemrég szabadult a konföderációs börtönökből, és az amerikai kormány a Sultanát bízta meg a volt hadifoglyok hazaszállításával. A robbanást egy lyukas, rosszul megjavított kazán okozta. A tragédia hajnali 2 órakor következett be Memphistől északra. A robbanás több utast lesodort a fedélzetről, és a hajó nagy részét elpusztította. A szétszóródó széndarabok az épen maradt részeket is felgyújtották. A lángokat még Memphisből is látni lehetett.

3. MV Joola - 1863 halott
A szenegáli kormány tulajdonában lévő komp 2002. szeptember 26-án süllyedt el Gambia partjainál. A Ziguinchorból induló hajó Szenegál déli részéből az ország fővárosa, Dakar felé tartott. A hajót kb. 580 utasra tervezték, de ekkor majdnem 2000 ember szállított. A hajóról érkezett utolsó híradás jó utazási feltételekről számolt be. Az utasok ittak, és élő zenére táncoltak. Este 11-kor azonban a komp viharba került Gambia partjainál, és az erős hullámzás és a szél felborította. Beszámolók szerint az egész nem tartott öt percig. Csupán egyetlen mentőcsónakot sikerült vízre bocsátani, amelyben 25 ember fért el. A mentőcsapatok csak másnap reggel érkeztek a helyszínre, pedig a halászok már órákkal ezelőtt több túlélőt is kimentettek.

2. Halifaxi robbanás - 1950 halott

A kanadai Halifax városában történt robbanás 1917. december 6-án következett be, amikor a robbanóanyagokkal megrakott Mont Blanc, francia teherszállító hajó a halifaxi kikötőben véletlenül összeütközött egy rakomány nélkül közlekedő norvég hajóval. A robbanás következtében csaknem 2000 ember (főleg kanadaiak) halt meg, és több mint 9000-en megsebesültek. A Mont Blanc tíz perccel a robbanás után tüzet fogott, és 25 perccel később felrobbant. A hajó két négyzetkilométeres körzetében minden épület elpusztult. A robbanás szökőárat okozott a kikötőben, a nyomáshullám fákat és oszlopokat csavart ki, épületeket pusztított el, hajókat rongált meg és kilométerekre elsodorta a Mont Blanc darabjait. A fenti kép a norvég hajót ábrázolja a robbanás után.

1. MV Doña Paz - 4375 halott
Az utasszállító Doña Paz 1987. december 20-án süllyedt el, miután összeütközött a Vector olajszállító tankhajóval. A fülöp-szigeteki Samar-szigetről Manilába tartó hajó a Mindoro és Tablas szigetek között húzódó tengerszoroson ütközött össze a 8800 hordó olajat szállító kis oljszállítóval. A Vector rakománya kigyulladt, és a tűz hamarosan átterjedt a Doña Pazra, amely pár perc alatt elsüllyedt. A Vector 13 tengerésze kötül kettőnek sikerült megmenekülnie, de a Doña Paz mind az 58 matróza életét vesztette. A hivatalos jelentések 1565 halottról számolnak be, de sokan úgy vélik, hogy a hajó túl volt terhelve, és 4341-re becsülik az áldozatok számát. A 21 túlélőnek úsznia kellett, mivel nem volt idő a mentőcsónakok leeresztésére. Egy későbbi vizsgálat megállapította, hogy a legénység képzetlen volt, a hajó engedélye pedig lejárt. Ez volt a történelem legsúlyosabb tengeri katasztrófája.

+1. Wilhelm Gustloff - nagyjából 10 ezer halott

Bár a korábbi tragédiák békeidőben következtek be, mégsem feledkezhetünk meg a tengerhajózás egyik legborzalmasabb eseményéről. 1945. január 30-án mínusz 18 Celsius fokos hidegben futott ki a Wilhelm Gustloff Gotenhafen (ma: Gdynia) keleti-tengeri kikötőből és elindult nyugatnak. A hajó fedélzetén tízezernél több menekült és Wehrmacht-katona zsúfolódott össze, de biztonságban érezte magát a közeledő Vörös Hadsereggel szemben. Alig néhány órával azután azonban, hogy a Kraft durch Freude elnevezésű náci szabadidő mozgalom egykori hajója a kikötőt elhagyta, bekövetkezett a tragédia: egy szovjet tengeralattjáróról kilőtt három torpedó a Pomerániai-öbölben elsüllyesztette a hajót. Az újkor minden bizonnyal legsúlyosabb hajókatasztrófáját alig ezren élték túl. A halottak száma 9300 körül lehetett, köztük mintegy 5000 gyermek. A pontos számok nem ismeretesek, mivel a hajónak nem minden utasa szerepelt az utaslistán. További részletek, és háborús katasztrófák

Az összeállítás persze nem lehet teljes: Önnek mi hiányzik a listáról? Itt megírhatja nekünk!

(Forrás: List Universe/Wikipedia)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

Nem a Titanic pusztulása a legsúlyosabb hajószerencsétlenség

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra