Öt híres hajó, amelyet a tenger fenekére küldtek
2015. május 7. 17:22
A brit ezüsthajó
Az SS Gairsoppa egy 123 méter hosszú, acéltestű brit teherszállító, kereskedelmi gőzhajó volt. Az Egyesült Királyság szolgálatában álló gőzöst egy német tengeralattjáró küldte a hullámsírba 1941. február 17-én, 450 kilométerre délnyugatra Írország partjaitól. A több mint 5000 tonnás hajót 1919-ben bocsátották vízre, s egy indiai vízesésről kapta nevét. Utolsó útjára 1940 decemberében indult az indiai Kalkuttából több ezer tonna rakománnyal, köztük hatszázezer angol font értékű, hétmillió uncia ezüstötvözettel.
A brit gőzös felszínre hozott ezüstjei
A Liverpoolba induló hajó rossz állapota miatt leszakadt a tengeri konvojtól, ráadásul a viharos időjárás és a széntartalékainak kimerülése csak fokozta a bajokat. A német U-101-es tengeralattjáró február 17-én vette célba a teherszállító gőzöst, amely már 20 perccel a torpedótalálatot követően 4700 méteres mélységbe merült. A fedélzeten főleg indiaiakból álló, 85 fős legénység tartózkodott, közülük 32-en be tudtak szállni a mentőcsónakokba, ám mindössze három matróz tudta megközelíteni két hét elteltével az ír partokat, közülük csak egy ért partot - a másodtiszt, Richard Ayres. Az ezüst részben magán-, részben állami vagyon volt. Mára kiderült, hogy a 200 tonnából 90 tonna képezte magánszemélyek tulajdonát. A 2011-ben felfedezett hajó kincsét egy amerikai cég, az Odyssey Marine hozta felszínre, a brit közlekedési minisztériummal kötött megállapodás értelmében a kincs értékének 80 százalékát megtarthatta.