Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》

Keresés

Keresési feltételek:
Érettségi segédlet: Emelt szintű érettségi
II. Népesség, település, életmód / 8. Budapest világvárossá fejlődése
43 találat
[1]

Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt

[2021.08.02. 12:26] Hírek

Az 1896-os Ezredéves Kiállításra közel ötmillióan voltak kíváncsiak. Ekkora látogatósereget nem lehetett volna mozgatni hatékony tömegközlekedési eszköz nélkül. 1896 tavaszára megépítették az Andrássy út alatt húzódó, a belvárost a Városligettel összekötő kéregvasutat.

[2]

Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton

[2021.02.10. 10:44] Hírek

168 éve, 1853. február 10-én kezdték építeni a budai Várhegy alatti Alagutat. A gyalogos közlekedés 1857 márciusában indult meg, a közúti forgalomnak április 30-án adták át a létesítményt.

[3]

Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását

[2020.04.15. 16:41] Hírek

A 19. századi parkok legtöbb látogatót vonzó programja a térzene volt. Többnyire katonazenekarok játszottak, alkalmi helyszíneken, a forgalmas sétautak közelében vagy egy-egy nagyobb, táncra is alkalmas tisztáson. Az állandó helyre épített zenepavilonok először az angol parképítészetben jelentek meg.

[4]

A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”

[2020.03.11. 16:41] Hírek

Családi kirándulóhelyként vált annak idején népszerűvé a pesti Városerdő, a mai Városliget. Az összeállítás első részében archív képek és dokumentumok segítségével kerül bemutatásra a gyermekek jelenléte a Városligetben a 19. század közepétől az 1. világháború – történelmi korszakhatárt jelentő – befejezéséig.

[5]

Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros

[2020.03.02. 12:18] Hírek

150 éve, 1870. március 2-án helyezték üzembe a Budavári Siklót. A sikló a második világháborúban súlyos károkat szenvedett és használhatatlanná vált, a megmaradt berendezéseket elbontották, a Várba a közlekedést buszokkal oldották meg. A helyreállítást 1984-ben kezdték meg, az ünnepélyes avatásra 1986. június 4-én került sor.

[6]

Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget

[2020.02.26. 16:19] Hírek

A sport szerelmesei sem vonhatták ki magukat a Városliget vonzerejének hatása alól. Számtalan sportág képviselői választották a Ligetet az elmúlt kétszáz évben versenyek, bemutatók, edzések színhelyeként.

[7]

800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez

[2020.02.10. 10:14] Hírek

167 éve, 1853. február 10-én kezdték építeni a budai Várhegy alatti Alagutat. A gyalogos közlekedés 1857 márciusában indult meg, a közúti forgalomnak április 30-án adták át a létesítményt.

[8]

A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe

[2020.01.29. 14:40] Hírek

150 évvel ezelőtt esténként elcsendesedett a főváros, éjszaka kevesen merészkedtek ki az utcákra, ugyanis sötétben kellett volna botorkálni. Sötétbe burkolódzott a Városliget is, amikor leszállt az este. A korai sötétedés miatt a Liget legtöbb intézménye ősztől tavaszig bezárt.

[9]

Ostromok és újjáépítések kísérik végig a Vigadó történetét

[2020.01.15. 10:19] Hírek

155 éve, 1865. január 15-én nyitották meg a Pesti Vigadót, a magyar romantikus építészet egyik legszebb alkotását. Feszl Frigyes műve akkor sem a közönségnek, sem a szakmabelieknek nem tetszett igazán, de utóbb a magyar romantikus építészet jelképévé vált.

[10]

Nagy múltú hagyományt folytatott az 1957-ben megnyílt Divatcsarnok 

[2020.01.02. 09:32] Hírek

63 éve, 1957. január 2-án nyílt meg a Divatcsarnok Budapesten, az egykori Párisi Nagy Áruház épületében. A nyitás napján a vásárlók sora a Terézvárosi templomig nyúlt, a szerencsés első vásárlót megajándékozták.

[11]

Egykor igazi vadon volt a Városliget

[2019.12.17. 12:37] Hírek

Mielőtt a pestiek kirándulóhelyévé vált volna, a mai Városliget területe évszázadokig kiváló vadászterületnek számított. Halak, vízimadarak kisebb emlősök éltek a nagyvadak – bölények, szarvasok, vaddisznók – társaságában. A Duna–Tisza köze mindenféle vadon élő állata megfordult errefelé.

[12]

Az olajválság mentette meg a budapesti trolivonalakat a felszámolástól

[2019.12.16. 10:41] Hírek

86 éve, 1933. december 16-án indult el az első troli Budapesten. Az elektromos hajtású tömegközlekedési eszköz első példányát a német Werner Siemens tervezte, az első trolibuszt 1882-ben helyezték üzembe.

[13]

Típustársai közül a mai napig a világ legmagasabbja a lakihegyi adótorony

[2019.12.02. 14:48] Hírek

86 éve, 1933. december 2-án avatták fel a Csepel-szigeti Lakihegyen a szivar alakú országos rádióadót, amely ma is Magyarország legmagasabb építménye. A 80-as évek elején lebontásra ítélték, de a közvélemény nyomására ettől végül elálltak.

[14]

1918-ig két krajcárért lehetett csak átkelni az Erzsébet-hídon

[2019.11.21. 11:35] Hírek

55 éve, 1964. november 21-én adták át Budapesten az új Erzsébet hidat. A magyar főváros németek által felrobbantott hídjai közül utoljára az Erzsébet híd épült újjá, de már új tervek alapján, mert a közúti forgalom kinőtte a régi szerkezetet.

[15]

A Városliget széle is felmerült a Nyugati pályaudvar lehetséges helyszíneként

[2019.10.28. 08:31] Hírek

142 éve, 1877. október 28-án adták át Budapest és a világ egyik legimpozánsabb pályaudvarát, a Gustave Eiffel irodája által tervezett Nyugati pályaudvart.

[16]

Öt Habsburg uralkodó szobra is állt eredetileg a Hősök terén

[2019.10.24. 14:14] Hírek

118 éve, 1901. október 24-én avatták fel a Hősök terén álló millenniumi emlékművet. A teret 1932 óta hívják Hősök terének, arculata 1958 óta nem változott lényegesen. A millecentenárium tiszteletére 1995-96-ban újjászületett az emlékoszlop és a hét vezér szobra.

[17]

Ahol egy fekete árán mindenkiből uraság lehetett – Budapest, a kávéházak fővárosa

[2019.10.12. 08:32] Hírek

Budapest kávéházi élete legendás. A századfordulótól a második világháborúig a cifra berendezésű, füstös levegőjű termekben gyűlt össze a fővárosi irodalmi értelmiség, Ady Endrétől kezdve Karinthy Frigyesig.

[18]

Eredetileg a millenniumi felújítás részét képezte volna a Halászbástya is

[2019.10.09. 13:55] Hírek

114 éve, 1905. október 9-én avatták fel a budai Várban a Halászbástyát, Schulek Frigyes építőművész remekművét. A kivitelezési munkák folyamán 1901-ben és 1902-ben készült el a déli és északi lépcső, de az épületegyüttest csak az építkezés teljes befejezését követően adták át.

[19]

Jegygyűrű a főváros szerelmeseinek – a budapesti hidak viszontagságos története képekben

[2019.08.24. 10:02] Hírek

Az első állandó hidunkat Széchenyinek köszönhetjük, aki annak megépítését kulcsfontosságúnak találta Pest-Buda fellendítésében. A Lánchidat követte a Margit-híd, majd az uralkodópárról elnevezett Erzsébet- és Ferenc József-híd (ma Szabadság-híd), melyek lenyűgöző kecsességgel szelték át a Duna roppant medrét.

[20]

A Népliget és a Margitsziget is szóba került, mint az Úttörővasút lehetséges helyszíne

[2019.08.19. 11:48] Hírek

A Fortepan összeállításával emlékezünk meg arról, hogy 69 éve, 1950. augusztus 19-én adták át teljes hosszában a budapesti, Széchenyi-hegyi Úttörővasutat, mai nevén Gyermekvasutat. A forgalom egy nappal később indult meg.

[21]

Budapest első kalauz nélküli járata volt a fogaskerekű

[2019.06.24. 11:53] Hírek

1874. június 24-én indult meg a fogaskerekű vasút Budán a Városmajor és a Svábhegy között. A fogaskerekű ötletét Széchenyi Ödön gróf vetette fel. A Svábhegy a pest-budai polgárok kedvelt kiránduló- és üdülőhelye volt, de még a kiegyezés után is csak gyalogszerrel vagy szekéren juthattak fel oda. 

[22]

A kezdetektől látványos turistacsalogató volt a Margitszigeti Szabadtéri Színpad

[2019.06.18. 14:14] Hírek

81 éve, 1938. június 18-án nyílt meg a Margitszigeti Szabadtéri Színpad a Nemzeti Színház Shakespeare-előadásával, a Szentivánéji álom című vígjátékkal. Az első három évad nyári szezonjában folyamatosan játszottak, a Nemzeti Színház produkciói mellett az Operaház sikerei szerepeltek műsoron.

[23]

Háromszor választották újra Budapest első polgármesterét

[2019.06.05. 12:40] Hírek

Kamermayer Károly jogász, Budapest első polgármestere 122 éve, 1897. június 5-én hunyt el Abbáziában (ma: Opatija, Horvátország). A Kerepesi temetőben állított síremléke Donáth Gyula alkotása. Emlékét szobor és tér is őrzi a Belvárosban.

[24]

Fakockák adták eredetileg a Margit-híd útburkolatát

[2019.04.30. 14:09] Hírek

143 éve, 1876. április 30-án adták át Budapest második Duna-hídját, a Margit hidat. A nemzetközi tervpályázatra 43 pályamű érkezett, ezek közül a francia Ernest Goüin francia mérnöké győzött, és a hatnyílásos, hétpilléres híd kivitelezését is Goüin cége, a Societé de Construction de Batignolles végezte.

[25]

Így nézett ki a Ferihegyi Repülőtér a 20. században

[2019.03.30. 08:45] Hírek

A fővárosunk repülőtere a megnyitásától kezdve jelentős szerepet játszott hazánk életében, hiszen a 20. század második felében minden fontos személy repülőgépen érkezett. Hazánk legforgalmasabb repterét nyolc éve, 2011. március 25-én a romantika legnevesebb zeneszerzője után nevezték el Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérnek. Ebből az alkalomból a Fortepan képeivel követjük végig a reptér történetét.

[26]

Ilyen volt Budapest a Tanácsköztársaság idejében

[2019.03.21. 15:06] Hírek

A magyarországi Tanácsköztársaságot pontosan száz esztendeje, 1919. március 21-én kiáltották ki. A Kun Béla nevével fémjelzett proletárdiktatúra és vörösterror időszakáról a Múlt-kor aktuális számában olvashat. A hírhedt 133 nap fenekestül forgatta fel az akkori magyar társadalmi és politikai életet. A bukás utáni zavart Kosztolányi Dezső szemléletesen mutatja be az Édes Anna című regényének nyitó jeleneteiben – alább olvasható a ma már klasszikusnak számító mű egyik részlete, amelyet mi a Fortepan képeivel illusztrálunk.

[27]

A 20. század minden vihara nyomott hagyott az Astoria Szállón

[2019.03.14. 14:04] Hírek

105 éve, 1914. március 14-én nyitotta meg a kapuit a budapesti Astoria Szálló, amely a város legrégebbi eredeti állapotban megmaradt szállója.

[28]

Nem volt megállója, bárki leinthette az első, 1915-ös budapesti buszjáratot

[2019.03.01. 14:09] Hírek

104 éve, 1915. március 1-jén indult az első budapesti autóbuszjárat az Aréna út (ma Dózsa György út) és a Vilmos császár út (ma Bajcsy-Zsilinszky út) között az Andrássy úton át.

[29]

Már a kiegyezés után kijelölték a Rákóczi-híd leendő helyét

[2018.10.30. 13:57] Hírek

23 éve, 1995. október 30-án adták át Budapest hetedik Duna-hídját. Az ötven év után megépített első fővárosi közúti átkelő akkor a Lágymányosi híd nevet viselte, 2011 tavasza óta Rákóczi híd a hivatalos elnevezése. 

[30]

Állati história: ilyen volt a Fővárosi Állatkert 100 éve

[2018.10.06. 08:15] Hírek

“Amíg meg nem tapasztaltuk, milyen érzés szeretni egy állatot, lelkünk egy része mélyen alszik.” Anatole France idézett mondata rámutat a csodálatra és az ösztönös érzelmi kötelékre, amelyet mi emberek táplálunk az állatok iránt.

[31]

A Szent Korona haladt át elsőként a Lánchídon

[2018.08.24. 17:57] Hírek

176 éve, 1842. augusztus 24-én helyezte el József nádor a pest-budai Lánchíd alapkövét. A reformkorban Pest fejlődése, gazdasági központtá válása, a forgalom növekedése halaszthatatlanná tette az állandó összeköttetés megteremtését a Duna két partja között.

[32]

Hild Józsefnek köszönhetjük Budapest jellegzetes, belső udvaros bérházait

[2018.03.06. 10:55] Hírek

Hild József építész, aki meghatározó szerepet játszott a magyar főváros építészeti arculatának kialakításában 151 éve, 1867. március 6-án halt meg. Pesten még ma is lépten-nyomon találkozni magánmegbízásokból épült Hild-bérházakkal, mint amilyen a Szép utcai Cziráky-palota, a Marczibányi-palota az Október 6. utcában vagy a Tanzer-ház az Akadémia utcában.

[33]

A Gestapo központjaként is szolgált Budapest első mozipalotája

[2017.10.31. 15:58] Hírek

102 éve, 1915. október 31-én nyílt meg Budapest első mozipalotája, a Royal Apolló az Erzsébet körúton. 1931-ben itt mutatták be az első magyar hangosfilmet, A kék bálványt Jávor Pál főszereplésével. 

[34]

„Magyar technikával, magyar mesterekkel” – iparágakat lendített fel az Országház építése

[2017.10.12. 12:29] Hírek

132 éve, 1885. október 12-én tették meg az első kapavágást a budapesti parlament építkezésén az akkori Tömő (ma Kossuth Lajos) téren. Az 1896-os millenniumi ünnepségekre az épület csak kívülről készült el, így az első országgyűlést 1902. október 8-án tartották az épületben.

[35]

Nem érhette meg nagy műve, az Országház átadóját Steindl Imre

[2017.08.31. 13:41] Hírek

115 éve, 1902. augusztus 31-én halt meg Steindl Imre építész, a Budapest jelképévé vált Országház tervezője. Eklektikus művész volt, a magyar historizáló építészet egyik legkiválóbb, egyéni képviselője.

[36]

A 30-as években még a New York Times is dicshimnuszokat zengett a Gundel étteremről

[2016.11.28. 13:08] Hírek

Hatvan éve, 1956. november 28-án hunyt el Budapesten Gundel Károly. Sikerének titkáról Kellér Andor így írt: “Minden vendéget egyforma kedvességgel üdvözölt, de görnyedés nélkül, nem a hasznát sóvárgó üzletember alázatával, hanem a vendéget szívesen látó házigazda figyelmességével.”

[37]

Amikor a századfordulós Budapest legnagyobb áruháza lángra kapott

[2016.08.24. 12:19] Hírek

1903. augusztus 24-én tűz pusztította el a budapesti Párisi Áruházat, a magyar kereskedelem egyik legsúlyosabb katasztrófájában tizenkét ember lelte halálát. Az emeleteken több tucatnyian rekedtek, s mire ők menekülni próbáltak volna, a tűz már elállta az egyetlen, lefelé vezető utat.

[38]

Az egyik legsúlyosabb magyar vasúti tragédia árnyékolja be a szentendrei HÉV történetét

[2016.08.17. 11:19] Hírek

Százhuszonnyolc éve, 1888. augusztus 17-én indult meg a közlekedés a szentendrei HÉV vonalán, amely napjainkban Budapest legforgalmasabb elővárosi helyiérdekű vasútvonala. A végállomás az azóta felszámolt régi Filatorigát állomás volt Óbudán.

[39]

Amikor Magyarország áttért a jobb oldali közlekedésre

[2016.07.06. 08:34] Hírek

Hetvenöt éve, 1941. július 6-án lépett életbe Magyarországon a jobb oldali közlekedésről szóló rendelet, a fővárosban és környékén azonban csak november 9-én vezették be az új közlekedési rendet.

[40]

Tündöklő pompával ünnepeltük a honfoglalás ezredik évfordulóját

[2016.06.08. 08:27] Hírek

Százhúsz éve, 1896. június 8-án volt a honfoglalás ezredik évfordulóján megrendezett millenniumi ünnepségek csúcspontja Budapesten. Ekkor, Ferenc József megkoronázásának 29. évfordulóján fejezte ki az ország hódolatát a király előtt. 

[41]

Sörkert, ócskapiacok és lebujok helyén épült fel a Vígszínház

[2016.05.01. 13:08] Hírek

Százhúsz éve, 1896. május 1-jén nyílt meg a millennium lázában égő Budapesten a Vígszínház, a nyitó előadáson Kozma Andor prológusa után Jókai Mór A Barangok, vagy a peoniai vajda című darabja került színre.

[42]

Az 1975-ös Budapest két nyugati turista szemével

[2016.03.07. 17:11] Hírek

Egy fényképmegosztó oldalon bukkantunk rá két holland turista 1975. augusztus-szeptemberi magyarországi látogatásakor készült fotóira. A képek minőségén látszik, hogy csupán hobbifotósokról van szó, azonban az érdeklődési körük igen szerteágazó lehetett. Nem csupán a főbb látványosságokat kapták le.

[43]

Hidegben is agyondolgoztatták a Kossuth híd építőit

[2016.01.18. 12:22] Hírek

Hetven éve, 1946. január 18-án adták át Budapesten a második világháború utáni első állandó hidat, a Kossuth hidat. Az avatáson Tildy Zoltán kormányfő, Gerő Ernő közlekedési miniszter, a SZEB részéről a szovjet Levuskin és Trajin tábornokok is jelen volt. 

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra