Megfestették a reneszánsz testvérgyilkosságot
2008. január 28. 13:00
Egy német történész szerint végre sikerült megoldani az egyik leghíresebb reneszánsz bűntényt: a kulcsot Piero della Francesca Krisztus megkorbácsolása című festménye rejtette.
<
Az urbinói hercegi palota gyűjteményében őrzött Krisztus megostorozása című kép ötszáz éve szolgál különböző spekulációk alapjául. A Zürichi Egyetem kora újkori történeti tanszékének professzora, Bernd Roeck szerint azonban a munka egy reneszánsz testvérgyilkosságra utal: eszerint Oddantonio da Montefeltrót, Urbino hercegét annak féltestvére gyilkolta meg.
Roeck szerint a képp jobb oldalán, a két figura között álló alak is Oddantonio lehet, akit 1444. július 22-23-a éjszakáján, álmában öltek meg a merénylők. Ez a magyarázat arra, hogy a képen miért ábrázolták mezítláb, és egy valójában vértől vöröslő hálóruhában; a fekete kalapos, Júdáshoz hasonlító szakállas figura pedig az ördögi Federico lehet.
A kép megfejtésében a végső kulcsot az oszlop jelenti, amelyhez Krisztust/Oddantoniót odakötözték, ugyanis a férfi anyját Caterina Colonnának (az oszlop olasz megfelelője) hívták. Roeck szerint ez arra utal, hogy a festményt a Colonna család rendelhette meg, hogy azzal a jövendő generációknak szolgáljanak információval a gyilkosságról.
Az olasz kutatók igen szkeptikusok az elmélettel kapcsolatban. Pierluigi Panza szerint mindezt Dan Brown is megirigyelhetné, hiszen "ez egyfajta Piero della Francesca-kód". A Corrriere della Sera című olasz lap szerint a Kenneth Clark brit művészettörténész szerint a világ legnagyszerűbb kis festményének nevezett képet eddig közel 35 különböző elmélettel próbálták kapcsolatban hozni.