Romantikus illusztrációk a Nemzeti Galériában
2007. december 17. 15:00
A Zichy Mihály, a rajzoló fejedelem című kiállítás tematikus csoportosításban mutatja be a magyar romantikus festészet jelentős alakjának munkásságát.
<
A csaknem 300 képből álló tárlat első blokkjában az érdeklődők Zichy legkorábbi műveit, egyebek mellett az Imádkozó asszonyt, a Koporsólezárást, és a Mentőcsónakot láthatják, amelyeken a hagyományos kompozíciók, a bevett formulák és gesztusok a több évszázados festészeti tradíció tudatos követését mutatják, de amelyeken a kortárs bécsi biedermeier művészet hatása is érezhető.
Zichy korai, még Bécsben készített művei mellett a Magyar Nemzeti Galéria kiállította Waldmüller két kompozícióját is. Zichy szentpétervári időszakában a cárok udvari életét örökítette meg nagyméretű akvarellen és szépiarajzon, de készített kártyasorozatot is II. Sándor vadászata alkalmából, továbbá illusztrálta Lermontov, Gogol és Puskin műveit is.
A Magyar Nemzeti Galéria nemcsak Zichy művész szerepét árnyaló és ábrázoló munkáit tárja a közönség elé, hanem az 1870-es években készített, úgynevezett "hallucinációit", történeti képeit, grafikáit is. A tárlat központi és egyben utolsónak bemutatott festménye A rombolás géniuszának diadala, melyet Zichy az 1978-as világkiállításra festett, s élete "főművének" szánt. A kép aktualizáló tartalma, a pápa, III. Napóleon és az orosz cár szerepeltetése, az 1870-es francia-porosz háborúra és az azt követő párizsi kommünre való közvetlen utalás, valamint a háttérben a pozitív jövő képében ábrázolt, a fiatal francia köztársaságra utaló alak miatt a világkiállítási bizottság azonban arra kényszerítette a művészt, hogy még a tárlat megnyitása előtt a képet visszavonja.
(Múlt-kor/MTI)