Plakátok a háborús propaganda szolgálatában
2007. október 15. 11:00
Bár a tömegkommunikáció hihetetlen fejlődésen ment át az elmúlt évtizedekeben, a 20. század folyamán azonban mégis a plakátok gyakorolták a legnagyobb hatást a közvéleményre.
Erőfeszítésre ösztönöztek
A 2008. március 31-ig látható kiállítás azokat a plakátokat mutatja be a második világháborútól napjainkig, amelyeket a háború és a különböző ideológiák népszerűsítésére készítettek. Köztük található Alfred Leete híres első világháborús toborzóplakátja (Lord Kitchener önkénteseket toboroz a brit hadseregbe), valamint Lucien Bernard, Hans Schlegler és Abram Games munkái, amelyek mind arra példák, hogyan próbálták a kormányok és a politikai pártok saját céljaikra felhasználni a művészeti mozgalmakat és irányzatokat - nem mindig sikerrel.
A háború ábrázolása mindennapossá vált a sajtóban, a képregényekben, a színházakban, szórakozóhelyeken és a hirdetésekben. Az emberek mindenhol háborús képekbe és toborzóplakátokba ütköztek, amelyek a háborús erőfeszítések fokozására ösztönöztek. A legfőbb cél az volt, hogy a lehető legegyszerűbb üzenetekkel és képi megjelenítéssel a lehető leggyorsabban felkeltsék az emberek figyelmét. Mert mi ösztönözhetné jobban a munkát, mint egy "több termelés" feliratú bomba, amely éppen becsapódik egy japán zászló közepébe? Vagy mi buzdíthatná jobban a minden oldalról ostromlott Spanyolországot 1936-ban, mint egy olyan reményt adó plakát, ahol egy női szandál egy kettétört horogkereszten tapos?
Az angolokat a legtöbbször kapzsi birodalomszerzőkként, a németeket barbárokként, a japánokat pedig baljóslatú "sárga veszedelemként" ábrázolták. A gyarmati csapatok szexuális ragadozókként jelennek meg, az egyének pedig gonosz figurákként. Az elmebeteg Hitler több plakáton csontot rág, míg egy orosz asszony gyermekével együtt egy bajonettként ábrázolt horogkereszttel néz szembe. Bár ezek az egyszerű ábrázolási eszközök durvának tűnhetnek, de az évek során bebizonyosodott, hogy még mindig képesek reményt, félelmet és undort kelteni.