Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》

Pontatlanságuk miatt szeretjük a történelmi filmeket

2007. október 19. 12:00

<

Az ásító unalomtól a trollokig

Marie Antoinette (2006)

A film:
Kirsten Dunst nem a modernkori Manhattanben nyafog és viselkedik önző módon, hanem a 18. századi Franciaországban.

Pontatlanságok: A film egyik fő konfliktusa, hogy Marie és Lajos csak nehezen tudnak örökösről gondoskodni. A filmben a király fél a szextől, ám a valóságban fitymaszűkülete volt. A királyné szexuális szabadosságának története pedig egyes elméletek szerint csak a korabeli pamfleteken született meg, amit egy történész szerint az angol propagandisták készítettek.

Miért nem lett volna jó másként: A 18. századi orvosi beavatkozások ismeretében nem szeretnénk végignézni, amint a két főszereplő a fitymáról és annak eltávolításáról társalog. Az eseménytelen, dőzsölő hétköznapok hangulatának bemutatása viszont annyira hitelesre sikerült, hogy a film sokszor az unalom határait súrolja.
Amadeus (1984)


A film: A klasszikus kor bőrnadrágos Mozartja nagyokat szellent, nemesasszonyokkal hetyeg, miközben csodálatos zenét komponál Salieri legnagyobb bosszúságára, aki rengeteg időt fecsérel arra, hogy lerombolja Mozart munkásságát.

Pontatlanságok: Igaz, hogy Mozart szerette a tréfát, de távolról sem lehetett olyan erkölcstelen, vihorászó figura, mint filmbeli megfelelője. A történészek nagy része egyetért abban, hogy Salierivel való kapcsolata inkább "barátian versengő volt, amely kölcsönös tiszteleten és elismerésen alapult". A film azt sugallja, hogy Mozartot Salieri mérgezte meg, valójában a nagy zeneszerző halálra itta magát.

Miért nem lett volna jó másként: Az iszákos zeneszerző barátságos rivalizálása Salierivel körülbelül annyira lett volna szórakoztató, mint egy családi házivideó.

300 (2007)


A film:
Frank Miller képregénye derűs izomkötegek, torz bölcsek és hatalmas szörnyek kíséretében került filmvászonra. Tény azonban, hogy a szerző a képregényben sem a történelmi pontosságot tekintette céljának, így ezt a filmen is igen nehéz lenne számon kérni.

Pontatlanságok:
A varázsbombáktól, a testpáncélok hiányától és az igencsak fantáziadús képzelet alkotta púpostól eltekintve, a 300 a spártai életet - a csatában tanúsított bátorságot, a demokráciáért folytatott küzdelmet, a hazához való hűséget, az állandó harci készültséget - dicsőíti, miközben elfelejtkezik arról, hogy Spárta rabszolgatartó, diktatórikus katonai állam volt, ahol általános volt a pederasztia is.

Miért nem lett volna jó másként: Kérdezzük csak meg Oliver Stone-t és azokat, akik nagyot buktak a Nagy Sándorról szóló film hitelességével.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

Pontatlanságuk miatt szeretjük a történelmi filmeket

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra