Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》

Szivar alak és hat kerék - így változtak a világ leggyorsabb autói

2015. május 13. 17:21

65 évvel ezelőtt, 1950. május 13-án a második világháború alatt katonai repülőtérként működő silversone-i pályán indult útjára a világ legismertebb autós versenysorozata. Összeállításunkban felidézzük, hogyan változtak a Forma-1-es autók az elmúlt évtizedekben.

<
 
A kezdetekkor még a háború előtt kifejlesztett, orrmotoros autókkal száguldoztak a pilóták 
(Juan Manuel Fangio és Karl Kling Mercedesével, Alberto Ascari Maseratijával várja a rajtot az 1954-es Francia Grand Prix-n)

 

Az 1960-as évek farmotoros autóinak kialakításánál az ún. szivar karosszériák domináltak
(Graham Hill BRM-je, Jim Clark Lotusa és Ronnie Bucknum Hondája a rajtrácson az 1965-ös Holland Nagydíjon)

Az 1960-as évek második felében megjelentek a Ferrari által kifejlesztett szárnyak,amelyek a háromliteres
motorok bevezetésével együtt rendkívüli módon megnövelték az autók sebességét
(Chris Amon Ferrarijában)

A 70-es években a mintázat nélküli, ún. slick gumik mellett a hatalmas hátsó kerekek is megjelentek
(Ronnie Peterson és a Lotus 72E 1973-ban)

A 70-es évek második felében rövid időre a hatkerekű autók is felbukkantak 
(Jody Scheckter hatkerekű Tyrrelljével 1976-ban)

A 70-es évek végén megjelentek a turbómotoros, szívóhatású autók  
(René Arnoux Renault RS10-ét vezeti )

A Lotus mérnöke, Colin Chapman 1981-ban fejlesztette ki az ikerkasznis, vagyis két alvázas Lotus 88-at 
(Elio de Angelis versenyez Lotus 88-asával)

Bár a turbómotoros autók a 80-as években végképp kiszorították az élmezőnyből
a szívómotoros járműveket, ám 1989-ben betiltották a turbófeltöltők használatát
(Ayrton Senna 1988-ban még turbómotoros McLarent vezetett)

Az 1990-es évek elején megengedettek voltak az elektronikus segédeszközök,
amelyek kifejlesztésében a Williams járt élen. Ezeket 1994-re betiltották
(Nigel Mansell az 1992-es San Marinó-i Nagydíjon)

A 90-es évek második felében az autók hengerűrtartalmát 3000 cm³-re csökkentették,
a V8-as és V12-es motorok helyébe pedig a V10-esek léptek
(Michael Schumacher 1998-ban)

2009-től az autók légterelő elemei által biztosított leszorító erő felére csökkentésének
kompenzálása céljából ismét engedélyezték a slick gumik használatát  
(Sebastian Vettel a 2011-es Malajziai Nagydíjon)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

Szivar alak és hat kerék - így változtak a világ leggyorsabb autói

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. tavasz különszám: Mesés mítoszok és kivételes teljesítmények

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra