Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》

A jégbúvárok visszatérnek a HMS Erebushoz

2015. március 17. 15:10

A tavaly szeptemberben - mindössze két nappal a fagy beköszönte előtt - a Viktória-szorosban megtalált HMS Erebusnak idén áprilistól ismét vendégei lesznek. Sir John Franklin angol sarkkutató hajója 1845 óta pihen a Vilmos király-sziget közelében a tengerfenéken. Kanadának különösen fontos ez az expedíció, ugyanis az északnyugati átjáróra vonatkozó felségjogát hivatott erősíteni.

<

Stephen Harper kanadai miniszterelnök tavaly októberben a parlamentben jelentette be, hogy a szakértőknek sikerült megállapítaniuk: a Viktória-tengerszorosban egy hónappal azelőtt megtalált hajó nem Franklin másik hajója, a HMS Terror volt, hanem a HMS Erebus, amelyen maga a sarkkutató is utazott. A rendkívül jó állapotban megőrződött, érintetlen hajót 11 méterrel a felszín alatt, a Vilmos király-sziget közelében, Torontótól kétezer kilométerre északra találták meg.

A kutatók idén áprilisban terveznek visszatérni a HMS Erebushoz, amikor a tenger jégpáncélja akár kétméteres is lehet, ami nem kevés veszélyt hordoz magában. A jégtakaró átvágásához külön gépek szükségesek, a speciális búvárfelszerelésben (alatta a fagyhalál kivédése ellen három réteg száraz ruha) merülő szakemberek testi épségére pedig egyfajta „köldökzsinór” vigyáz, amely kapcsolatot létesít a jég felett lévőkkel. A Kanadai Királyi Haditengerészet kilenc hetesre tervezi az expedíciót, azonban a búvárok „csak” mintegy 11 napot fognak a vízben kutatni.

A Maud királyné-öbölnél a haditengerészet egy ötvenfős tábort létesít a jégen. A csapat tagjainak az egyéb koordinációs feladatok mellett figyelniük kell a jegesmedvékre, valamint az Északi-sark felől érkező szélviharokra is. A búvárok számára forrógőzzel működő gépek segítségével három darab, háromméteres lyukat fognak a jégpáncélba vágni, a művelet előreláthatólag öt órán át tart, a kivágott jégtömbök pedig egyenként négy tonnát nyomnak majd.

Ezt követően kéttucatnyi búvár fog párosával (egy búvárrégész, egy hivatásos tengerész) a mélybe merülni váltott műszakokban; egy nap előreláthatólag 12 órát fognak dolgozni, egy-egy merülés 50 percig tart. Feladataik többek között a hajó tengeri hínároktól való megtisztítása, lézeres eszközökkel háromdimenziós képek és filmek készítése, dokumentálás, leletgyűjtés, valamint kamerák elhelyezése.

Kanada 2008-ban jelentette be, hogy felkutatja Franklin eltűnt hajóit. A Harper-kormány hatalmas összeget fektetett a vállalkozásba és elsődleges jelentőségűként kezelte a projektet, amellyel Kanada az északnyugati átjáróra vonatkozó felségjogát hivatott erősíteni. Az átjáróban az északi-sarki jég olvadásával szabaddá vált az a hajózási útvonal, amelyen egykor Franklin akart áthaladni. Az észak-amerikai állam magáénak érzi az átjárót, míg az Egyesült Államok és egyéb országok szerint nemzetközi területről van szó.

Franklin expedíciói (az Atlanti-óceánt a Csendes-óceánnal összekötő északnyugati átjáró felkutatására) vetették meg az alapját Kanada szuverenitásának az Észak-sarkon - jelentette ki korábban Harper. Az angol sarkkutató 128 fős kísérettel 1845-ben indult el az expedícióra a HMS Erebus és a HMS Terror nevű hajókkal. Amikor évek múltán sem érkezett semmi hír felőlük, 1848-ban a történelem egyik legnagyobb akcióját indították felkutatásukra: egészen 1859-ig tartott a keresés.

Egy korábbi kutatás során talált üzenet szerint John Franklin és a legénység 23 tagja 1847. június 11-én meghalt. Az üzenetből nem derült ki, mi okozta a halálukat. 1848. április 22-én 105 túlélő elhagyta a hajókat, hogy gyalog jusson ki a szárazföldre. Bár partot értek, valamennyien odavesztek, a két hajót pedig elnyelte a jég.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

A jégbúvárok visszatérnek a HMS Erebushoz

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra