Mona Lisa új különtermet kapott a Louvre-ban
2005. április 8. 09:50
A Mona Lisa, a világ talán leghíresebb festménye egy perui építész terveinek és egy japán kereskedelmi televízió pénzügyi támogatásának köszönhetően szerdától egy 12 méter magas betonfalra helyezett üvegburában látható a párizsi Louvre külön e célra átalakított különtermében.
Európa egyik legnagyobb és leggazdagabb múzeuma leglátogatottabb műkincsét a rendelkezésére álló legnagyobb és legvilágosabb termébe költöztette, amelyet négy évig alakítottak át a perui Lorenzo Piqueras tervei alapján. A Louvre adatai szerint Leonardo da Vinci (1452-1519) festményére tavaly 6 millióan voltak kíváncsiak, vagyis a múzeum látogatóinak 90 százaléka tekintette meg. Ez azt jelentette, hogy naponta mintegy 20 ezer ember vonult végig a képhez vezető hosszú galérián és tolongott az elhelyezésére szolgáló kicsiny teremben az alig 77x53 cm-es alkotás előtt.
Ezért helyezték most át a titokzatos tekintetéről és mosolyáról híres Mona Lisát a kép modelljéről és egyben francia címéről elnevezett, hatalmas "La Joconde" terem közepén kialakított, 12 méter magas, körüljárható betonfalra. Az alig 13 mm vastag falapra festett portré egy külső és belső világítással ellátott üvegburába került. A körülötte kialakított négy ablakon át beömlő természetes fény pedig még pompázatosabb környezetet teremt az 500 éves remekműnek.
Az átalakítás közel 5 millió eurós költségvetését - a francia kulturális közélet nagy felháborodására - nem titkoltan promóciós célból a japán Nippon kereskedelmi televízió finanszírozta. A Louvre szakértői az átalakítás alatt végzett vizsgálatok során egyébként megállapították, hogy Leonardo da Vinci feltehetőleg nem ecsettel, hanem ujjával festette legkedvesebb művét. Négy évig dolgozott rajta, de soha nem adta át megrendelőjének, Francesco del Giocondo firenzei hivatalnoknak, a modell férjének. Később I. Ferenc francia királynak annyira megtetszett a festmény, hogy az olasz mester végül halála előtt eladta neki - így került Mona Lisa francia királyi, majd állami tulajdonba.
(Panoráma - Venczel Katalin, Párizs)