Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》

Nautilus, a korszakalkotó

2004. január 21. 09:34

<

Tengeralattjáró história

Ami az előtörténetet illeti, a víz alá merülő tengeri szerkezetek gondolata igen régi:
  • Már Leonardo da Vinci vázlatai között is találtak tengeralattjáró-terveket.
  • Robert Fulton amerikai mérnök, aki az első használható lapátkerekes gőzhajót építette, már Nautilusra keresztelte favázas, vas- és rézlemezekkel burkolt 9 tonnás vízballasztos hajóját, amely 1800-ban készült el. Fulton hajója orrára döfőrudat rögzített, amelyhez érintkező gyújtójú robbanótöltetet is lehetett erősíteni, s kísérletei során két sikeres robbantást is végrehajtott.

    A tengeralattjáró első alkalmazására az észak-amerikai polgárháborúban került sor. A déliek 1864-ben tengeralattjáróval helyeztek aknát az északiak egyik hadihajója mellé, és a hajót elsüllyesztették, igaz, a tengeralattjáró is a robbanás áldozata lett.

    A búvárhajók fejlődésében a kézi hajtásmód korát (1620-1860) a gépi hajtásmód korszaka követte, amely 1954-ig tartott. A robbanómotor megbízható vízfelszíni, az akkumulátorokkal táplált villanymotor megfelelő víz alatti főgépet jelentett. Az első világháborúban elsüllyesztett kereskedelmi hajótér 75 százaléka, a másodikban pedig - a légierő megnövekedett szerepe ellenére - mintegy 60 százaléka tengeralattjárók tevékenységével volt kapcsolatban. A hadban álló felek az első világháború éveiben 290, a második világháború időszakában 1131 tengeralattjárót építettek, és ebből 178, illetve 781 egységet vesztettek. Más statisztikák szerint a második világháború során, 1939-1945 között 817 német, 149 japán, 85 olasz, 120 szovjet, 54 amerikai, 78 angol tengeralattjáró süllyedt el vagy pusztult el egyéb okok miatt, 90-95 százalékban harctevékenységek során.

    A múlt század közepétől a tengeralattjárók fejlesztésével kapcsolatos követelmények megsokasodtak. Megmaradt a levegőigény nélküli, hosszú, víz alatti hajózást lehetővé tevő hajtómű kivitelezése, a csendes üzemre törekvés, a zajmentes haladás biztosítása, a környező víz felmelegedésének elkerülése, vagyis, hogy fizikai tulajdonságaikkal ne árulják el magukat a rájuk leselkedő felderítő eszközöknek. Felerősödtek a gyorsasági, szilárdsági és állékonysági követelmények, miközben az atomhajtóművek hadászati képességeket kölcsönöztek a nukleáris üzemű tengeralattjáróknak.

    Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

    Miért támogassam a Múlt-kort?

    Nautilus, a korszakalkotó

  • Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

    2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban

    Ízelítő a Magazinból

    További friss hírek

    Legolvasottabb cikkeink

    Facebook Twitter Tumblr

     

    Váltás az asztali verzióra