Anglia legrégibb női aktja
2004. augusztus 3. 09:08
A különös képet az avatatlan szemlélő bumerángnak nézné, pedig Anglia egyik vezető régésze szerint az ábra Anglia legrégibb aktképe.
Hová tűntek Anglia barlangrajzai?
Egy rajz a Craswell-szirti barlangból |
A tudósok véleménye mégis megváltozott, mikor a Creswell-szirti műveket felfedezték. A barlang-karcolatok az 1990-es évek közepén felfedezett Boxgrove-i emberrel együtt a brit régészet történetének legfontosabb paleolit-kori leletei.
A Craswell-rajzok felfedezésének története 2002 végén, az Oxfordi Egyetemen elköltött ebéddel kezdődött. Két szakértő az asztal mellett Nagy-Britannia hiányzó paleolit-kori barlangművészetének rejtélyén tépelődött: az emberi evolúciót kutató Dr. Paul Pettitt, és Dr. Paul Bahn szabadúszó régész, Anglia első számú barlangrajz-szakértője.
Bahn abból indult ki, hogy a jégkorszakban Nagy-Britannia és a kontinens között száraz földnyelv volt, és a vadászók-gyűjtögetők fokozatosan betelepülhettek a későbbi szigetekre. Csakhogy míg ezek az egyedek számtalan csontot, eszközt és apróbb műtárgyat hagytak maguk után, barlangvéseteket vagy -rajzokat egyáltalán nem. Ez azért is különös, mert ugyanők művészeti szempontból máshol jóval termékenyebbek voltak: az ő kezüktől származnak az 1940-es években Lascaux-ban és 1994-ben Chauvet-ben megtalált barlangfestmények, illetve az Altamira-barlang 1879-ben feltárt képei is.
"Egy régi és megdönthetetlennek hitt elmélet szerint a barlangi művészet csak Észak-Spanyolországban és Dél-Franciaországban létezett, és a felső-paleolitikum más közösségei ezt a tevékenységet nem követték" - mondta Pettitt. "Amikor a barlangi művészetre gondolunk, egyből a festmények jutnak eszünkbe. A barlangi művészet több mint 90 százaléka viszont vésetekből áll. Csakhogy a vésetek, karcolatok a festményekhez képest kevésbé feltűnőek, és a gyakorlatlan szemnek nehezebb észrevenni őket."