Tesztek miatt háttérben a töriórák Amerikában
2008. február 28. 12:00
Az amerikai tinédzserek - akiket egy aktuális felmérés során a történelemről és irodalmi tudásukról faggattak - közel fele tudta csak, hogy mikor volt a polgárháború.
A felmérés eredményeit kedden tették közzé, és a lap szerint abból is az derül ki, hogy az amerikai tinédzserek meglepően tudatlanok a történelemmel és irodalommal kapcsolatban. Január folyamán 1200, 17 éves fiatallal beszéltek telefonon, és 33 történelmi illetve irodalmi kérdésre vártak tőlük választ. A feladatok a szövetségi kormányzat által is jóváhagyott, 1986-os tesztből származtak.
Az eredmények igencsak lehangolóak lettek: a tinédzserek közel egynegyedének fogalma sem volt arról, hogy Adolf Hitler német kancellár volt a második világháború alatt, és sokan azt hitték, hogy ő egy lőszergyáros volt, vagy maga a német császár. A közelmúlt amerikai történelme már sikeresebb volt: a `Van egy álmom` mondatról a diákok 97 százaléka tudta, hogy azt Martin Luther King mondta. Annak fényében persze ez sem dicsőséges, hogy az amerikaiak harmada nincs tisztában azzal, hogy melyik évben volt a szeptember 11-i terrortámadás.
Lemaradók helyett tudatlanok lesznek |
A csoport vezetői az amerikai politikai élet szinte minden oldalát reprezentálják: Antonia Cortese, az Amerikai Tanárszövetség alelnöke például demokrata kapcsolatokkal rendelkezik, míg Diane Ravitch, a New York-i Egyetem oktatási professzora korábban George H. W. Bush alatt volt oktatási miniszter. Ennek ellenére a testület tagjai egytől egyig egyetértenek abban, hogy változtatni kéne az iskolák tantervén, megnövelve a művészeti és tudományos oktatás szerepét.
A testület vezetői szerint az iskolákban tudatosítani kéne, hogy a teszteken kívül mással is érdemes lenne foglalkozni: egy múlt héten közzétett tanulmány ugyanis arról számolt be, hogy emiatt az iskolák 62 százalékában átlagban hetente három órával növelték a matematika- és szövegértés oktatását, mindezt más, főként a humán tantárgyak rovására. Sokak szerint erre azért volt szükség, mert ezek nélkül nem lehet történelmet vagy irodalmat tanulni.
Érdekes párhuzam, hogy az angliai iskolákban folyó oktatási reform kapcsán elvégzett felmérések komoly aggodalmat váltottak ki a történészek körében, mert szerintük az interaktív oktatás legtöbb vívmánya a minőség rovására megy, és leegyszerűsíti a történelmet.