Hermelines nő háromdimenziós hatással
2007. december 6. 11:00
Digitálisan olvasták be Leonardo Da Vinci egyik leghíresebb festményét, A hermelines nőt, ám a kódok iránt rajongók csalódottak lehetnek: a képbe a mester nem rejtett titkos üzenetet.
<
Korábban a Múlt-koron is beszámoltunk arról, hogy Pascal Cotte speciális, multispektrális kamerájával készített nagyfelbontású fotókat a Mona Lisáról. A francia mérnök a Louvre után szeptemberben Krakkóba utazott, és egy, a milánói herceg szeretőjéről készített kép rétegeit kezdte el vizsgálni.
Az eredeti és a virtuálisan megtisztított verzió |
A Leonardo négy női portréjának egyikeként készített reneszánsz olajfestmény egy fiatal hölgyet ábrázol vörös-kék ruhában, ahogy egy fehér hermelint tart a kezében. A történészek szerint a képen Cecilia Gallerani, Ludovico Sforza szeretője látható, aki a festés idején 16-17 éves lehetett.
A művészettörténészek szerint a vizsgálat megcáfolja azt az állítást, miszerint a képet nem is Leonardo, hanem a műhelyében dolgozó segédei készítették. "A képet eddig az éles kontrasztok miatt nem tartották a mester alkotásának, ám a mostani kutatás kiderítette, hogy az tényleg az ő műve lehetett" - állítja. A spektrális képek más részleteket is felfedtek: eredetileg a hermelin is sokkal fehérebb volt, míg a lány ruhája teltebb színekkel készült.
Alessandro Vezzosi, Leonardo-szakértő és a Vinciben található múzeum igazgatója szerint Cotte kamerája azért nagyszerű, mert úgy lehet restaurálni a képet, hogy nem kell hozzáérni. Szerinte ezzel jobban megérthetjük a hasonló képek születését és történetét is.
Cotte reményei szerint a hasonló képek vizsgálatával elkészíthetnek majd egy speciális adatbázist a digitálisan restaurált képekből, illetve a technológiát megfelelő összeg fejében a magánygyűjtők kollekciói esetében is felhasználhatják majd. Sokak szerint persze ez is csak A Da Vinci-kód meglovaglása, de Cotte cáfol: korábban már festményeket, így van Gogh, Brueghel, Courbet és más európai festők képeit is beolvasta már.