A régészek nem tudnak mit kezdeni a lelethegyekkel
2006. augusztus 14. 19:00
Tíz év alatt annyi régészeti lelet került elő az épülő autópályák nyomvonalán, mint korábban száz év alatt - számolt be róla az Inforádió. Az ásatásokat, sőt a több tonna lelet raktározását is az állam fizeti, és az InfoRádió értesülése szerint ez rendkívül megdrágítja, illetve olykor le is lassítja az építkezéseket.
Milliárdokat költ az állam arra, hogy a régészek ásatásokat végezhessenek az
épülő autópályák nyomvonalán, sőt a Nemzeti Autópálya Rt.-én keresztül szintén
az adózók fizetik a kiásott kincsek szállítását és raktározását. Erre ugyanis a
megyei múzeumok képtelenek, mert azok a bőség zavarával küszködnek. Olyan sok
leletre bukkannak, hogy nincs pénzük, helyük, emberük és idejük azok
raktározására és feldolgozására.
Csak az M5-ös alatt 83 lelőhelyen
dolgoztak a szakemberek. Nem kevesebb, mint 15 tonna leletet ástak elő. Ráadásul
nemcsak az útépítés előtt, hanem közben is figyelnek a régészek. Stábjuk a
munkagépek nyomában halad, és ha még valamilyen leletre bukkannak, leállítják az
építést.
Szegedtől az országhatárig egy év alatt tíz alkalommal
parancsolt a tudomány megálljt az autópályának. Az eredmény: bronzkori temető és
település, két avar és két szarmata temető, valamint két szarmata falu. Az
érintettek mindegyike azt mondja, hogy a beruházók és a régészek kapcsolata
kiváló, senki nem akadályoz senkit.
Persányi Miklós környezetvédelmi
miniszter ugyanakkor egy szűk körű kormányszóvivői tájékoztatón a napokban azt
mondta: a régészek egyre nagyobb területeket és egyre több pénzt kérnek, mert
túl sok mindent ki akarnak ásni, és ez már hátráltatja az
építkezéseket.
Hallgassa meg a riportot az
Inforádióban!