Az ókori Róma utolsó napja körpanorámán
2006. augusztus 1. 08:45
A körképek egykori hagyományát a legújabb digitális képalkotási technikával összeházasításó Yadegar Asisi bécsi születésű iráni építész Lipcse egykori gáztartályában az ókori Róma legutolsó napjának eseményeit elevenítette fel.
Kukucs-nímetek produkciói
Az 1910-en épült lipcsei gáztartály belsejében köralakban elhelyezett 3500 négyzetméteres vászon 360° fokos panorámaképén az ókori Róma utolsó napját rendezte be. A horizontélmény miatt emelvényről érvényesülő 300 dpi-s fotóminőségű kép a nézőt visszarepíti a 312-es év november 27-ére, amikor Nagy Konstantin, legyőzve Maxentius társcsászárt, diadalmasan bevonult Rómába. Győzelme világtörténeti fordulatot jelentett: ez lett a klasszikus antikvitást felváltó keresztény államvallás bevezetésének és a római birodalom építésének legvégső időszaka.
Az illúzió teljessége végett zenével és hangeffektekkel kísért parádé este is látogatható. A 2004-ben a Mount Everestről készített körpanoráma, majd a Rome CCCXII után Yadegar Asisi legközelebb Drezda egykori gáztartályában az 1756-ös barokk város panorámaképét állítja ki 2006 decemberétől.
Ma már nehezen érzékeltethető, milyen tündökletes varázsa lehetett azoknak a képalkotási technikáknak, amelyek a hosszú 19. század vizuális forradalmának nyomán érintésközelbe hozták a publikum számára a legkülönfélébb képmutogató produkciókat. A látvány nyújtotta élmény történetét kutatók szerint népszerűségük jószerint csak az írás Gutenberg-féle forradalmához hasonlítható. Tény, hogy az európai nagyvárosokban a 18. század közepén megjelent panorámaképek első divathulláma, majd 19. századi másodvirágzása után a publikum képzelőerejét hamarosan végleg elcsábította a mozi.
A szórakozni vágyó pesti polgárt leggyakrabban a "kukucs-nímetek" produkciói, panorámák, kozmorámák, sztereónézők kápráztatták el - olvasható Kolta Magdolna Budapesti Negyedben megjelent írásában. A körképként magyarított panorámaképeket eleinte külön e célra épített kör alakú, ablak nélküli épületekben, rotundákban mutatták be. A városkép-panorámákat, csataábrázolásokat később 360 fokos tájélményt nyújtó szerkezetekkel vándorpanoramisták keltették életre a háttérfestmények előtt mechanikusan mozgó hajókkal, figurákkal érzékeltetve a csapatmozgást, a víziparádékat. A millennium historizáló divatját kihasználó, a pozitivista tudomány aprólékosságát felvonultató történelmi panorámák közül az Andrássy út végén, a millenniumi kiállítás főbejáratával szemben felállított Feszty-körkép a legismertebb.
Rome CCCXII
Lipcse, Panometer
Látogatható 2006. december 31-ig.
http://www.asisi-factory.de