Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》

Romantikus élet: Woodstock

2006. május 29. 08:30

Richard Holmes szerint a sixties, az ellenkultúra egész étosza `a hagyományos társadalom, a régi rend, a hatalom, a klasszikussá vált dolgok, a szögletes dolgok mélyen romantikus elutasításán` alapult. 1968-ban ez a hipotézis talán nem számított újnak, de még mindig elég ingerlő, bosszantó volt.

<

Richard Holmes szerint a sixties, az ellenkultúra egész étosza `a hagyományos társadalom, a régi rend, a hatalom, a klasszikussá vált dolgok, a szögletes dolgok mélyen romantikus elutasításán` alapult. 1968-ban ez a hipotézis talán nem számított újnak, de még mindig elég ingerlő, bosszantó volt. Főként azoknak, akik az ellenkultúrát nem pusztán a hatvannyolcas Párizs nagyrészt politikai követeléseinek szempontjából, hanem tágabb kulturális összefüggésben vizsgálják. Hiszen e politikai törekvések mögött egy másfajta, az autenticitás és önmegvalósítás eszményeinek jegyében fogant emberkép és életforma iránti vágy húzódott meg.

Elég egy pillantást vetnünk minden idők leghíresebb popfesztiváljára, amelyre 1969-ben, az amerikai Woodstock közelében került sor, és máris világossá válik, milyen vágyakról volt szó. Milyen szokások kerültek ennek az eseménynek a kapcsán a hatvanas évek fókuszába, milyen értékek hatottak az új nemzedék képzeletére. És egyáltalán, milyen szerepet játszott ezeknek a fiataloknak az életében a képzelet. Ha eltekintünk az események politikai dimenziójától - az ébredés Párizsban elsősorban az egyetemek demokratizálásának követelésében, Woodstockban pedig a vietnami háború elleni tiltakozásban nyilvánult meg -, azonnal feltűnik egy sor dolog.

A fiatalság primátusa

Az előző generációk leszerepeltek, mert elképzeléseik elavultak, és ha még nem is mindenben lenne így, az új nemzedéknek akkor is igaza van, egyszerűen azért, mert fiatal. Márpedig akik Woodstockba csődültek, fiatalok voltak, ez kiderül Michael Wadleigh erről a fesztiválról készített dokumentumfilmjéből, amelyen több napig dagasztotta a sarat a tömeg. Nem éppen gyermeki spontaneitása adta e váratlanul nagy tömegeket vonzó összejövetel szinte álomszerű utópia jellegét? A négy rendező is fiatal ember volt: a legidősebb is csak huszonhét éves. A filmben számos érintett szánakozva nyilatkozott az idősebbekről és saját szüleiről. A fellépő zenészek többsége harmincnál fiatalabb volt.

A cikk teljes terjedelmében a 2006. évfolyam júniusi számában olvasható!

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

Romantikus élet: Woodstock

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra