A világ legnagyobb vasútépítése
2006. május 31. 10:00
115 éve, 1891. május 31-én kezdődött el a világ legnagyobb vasútépítéseként számon tartott transzszibériai vasútvonal építése. Az igen mostoha körülmények között zajló munkálatok csak 1916 októberében fejeződtek be. Akkorra teremtették meg a közvetlen vasúti összeköttetést Moszkva és Szentpétervár, illetve Vlagyivosztok között. A 9300 km hosszú vasútvonal megépítésének igen nagy szerepe volt Szibéria déli részének benépesedésében és természeti kincseinek kiaknázásában.
Oroszország rég áhított álma vált valóra 1860-ban, amikor a Csendes-óceán partján létrehozták az első kikötővárost, Vlagyivosztokot. 1880-ra a város nagy kikötővé nőtte ki magát, és hamar alapvető problémává vált az európai Oroszországgal összekötő vasútvonal hiánya. A vasutat a tervezés után Szergej Witte pénzügyminiszter felügyelete és irányítása alatt kezdték el építeni 1891-ben.
A vonat az 1890-es években... |
Az eredeti vonal nyugati kiindulópontja Cseljabinszkban volt, és kelet felé Omszk, Novoszibirszk, Krasznojarszk, Irkutszk és Csita érintésével haladt - Mandzsúrián át, majd újra orosz területre ért Vlagyivosztok előtt. Később megépült az északi elkerülő útvonal is, amely végre teljes egészében orosz területen vezetett végig. (A kínai-orosz vasúti kapcsolatban ma is nehezítő tényező az eltérő nyomtáv.)
...és ma. |
A kínai határtól északra haladó, Amur menti vonal elkészültével 1916-ra Szentpétervártól Vlagyivosztokig lehetett vonatozni, és a mai napig ez a világ leghosszabb egybefüggő vasútvonala.
Villamosítása 1929-ben kezdődött el, és 2002-ben fejezték be.
(Forrás: Wikipedia)