Túraút készül a vasfüggöny mentén
2006. március 21. 11:30
<
Aknazártól túraútig: 1956-2006
Az enyhülés vége
Az 1953 utáni politikai enyhülés az 1956-os forradalom leverésével véget ért. A nyugattal való szembenállás újra kiéleződött, ám a lehetséges fegyveres konfliktus iránya délről nyugatra, Ausztria felé helyeződött át. A Munkás-Paraszt Kormány 1957. március 2-i határozatával elrendelte a nyugati országhatár újbóli lezárását műszaki zárakkal. Ismét bezárult a vasfüggöny. Az újraaknásítást - a kormány döntésére, a HM utasítására - a műszaki csapatok 1957. áprilisától 1957. június 30-ig hajtották végre - áll Léka Gyula cikkében.
Churchillt is kizárja a vasfüggöny |
A "klasszikus" vasfüggöny
Az úgynevezett "SZ-100" típusú, 246 km hosszú jelzőberendezést pedig - a "vasfüggönyt" - az MSZMP PB 1965. május 11-i döntése alapján építették fel 1965 és 1971 között - írta Nagy László a Páneurópai Piknik című írásában. Ennek fenntartása azonban a 80-as években már komoly problémát jelentett.
A vasfüggöny lebontása
A Határőrség Országos Parancsnoksága ezért már 1989. március 9-én elkészítette a bontás "feladattervét", melynek próbáját egy szigorúan titkos gyakorlat során végezték el 1989. április 18-án. A leszerelés hivatalos megkezdését 1989. május 2-án hirdették ki egy nemzetközi sajtótájékoztatón Hegyeshalomban, kétszáz bel- és külföldi újságíró előtt. Ezen a napon örökre kikapcsolták az elektromos jelzőberendezést. Demonstratív okokból Alois Mock és Horn Gyula külügyminiszterek 1989. június 27-én ünnepélyesen átvágták a vasfüggönyt, melynek bontása viszont már nagy ütemben haladt. A munka befejezésének határideje 1991. január 1. volt.
A gyalogos út kialakításának teendőivel a Vas Megyei Művelődési és Ifjúsági Központot bízta meg az ifjúsági minisztérium. A tárca 2,5 millió forintot biztosított az elgondolás megvalósítására, mivel az anyagiakat minden ország maga teremti elő a projekthez . Ebből az összegből, és a turisztikai egyesületek közreműködésével festik fel a zöld turistajelzéseket, helyezik ki a táblákat. A természetbarát szövetségek segítenek a turistaút kijelölésében is.
Az útvonalterveket a természetvédelmi hatóságokkal is egyeztetik a szervezők: ennek eredményeként állapodtak meg arról, hogy a Kőszegi-hegységben a különösen értékes, és emiatt szigorúan védett területet kikerülve jelölik ki a vándorút vonalát. A turistaút jobbára az országhatárt jelző kövek és az egykori műszaki zár között halad majd. Már folynak a helyszínelések, bejárások, és rövidesen megindul a kivitelezés is a Fertőmeggyesi határátkelőtől Harka irányába.
(Múlt-kor/MTI)