Újratemetik az eltűnt pilótát
2006. március 2. 10:30
Katonai tiszteletadással temetik újra Körmenden a tavaly októberben megtalált Bejczy József százados, a Puma vadászezred 101/3 század parancsnokának maradványait.
Bejczy József százados, a Puma vadászezred 101/3 századának parancsnoka 1944. november 4-én légvédelmi találat miatt kényszerleszállást hajtott végre Abonytól mintegy 6 km-re keletre a front mögött. A Bejczy századost kísérő repülőgép pilótája Boldizsár László szakaszvezető volt, a másik gép-pár vezetője Tobak Tibor hadnagy volt, aki viszonylag jó leírást adott a helyszínről. Könyvében leírta, azt, hogy a négy vadászrepülő felderítést végzett Szolnok térségében és visszafelé Abony térségében álcázott szovjet csapatösszevonást észleltek. A jobb felderítés érdekében Bejczy százados kisérőjével visszafordult, és alacsonyrepüléssel próbált információhoz jutni. Ekkor a szovjet csapatlégvédelem lelőtte. A német felségjelzéssel ellátott Me-109-es repülőgép a földbe csapódott és a pilóta életét vesztette. (A bajtársak kísérték a sérült gépet, és megállapították, hogy valószínűleg meghalt.) A századost azonban csak néhány héttel balesete után temette el közvetlen a gép mellett egy helyi gazda.
A hősi halált halt századost családja jelképesen Körmenden temette el. A kutatásban most megpróbáltak élő hozzátartozókat találni, ám ez nem sikerült, mert a hősi halált halt százados szülei, és négy lánytestvére már szintén elhunyt.
1988-ban egyszer már Tobak Tibor közreműködésével keresték a roncsot, de nem találták meg. Most azonban Magó Károly főtörzsőrmester írt egy cikket az Új Néplapban, és erre jelentkeztek szemtanúk akik segítettek a roncs felkutatásában. A kutatást Magó Károly, a Repülőmúzeum munkatársa, Légrády Lajos a Magyar Veterán Repülők Szövetségének tagja és Dinnyés József a ceglédi Múzeum régésze irányította. A kutatáshoz szükséges gépeket a MH 86. Szolnok Helikopterezred parancsnoka biztosította. A feltárás, a régészetben szokásos módszerek szerint történt, 2005. október 26-28 között.
Eredmények:
- a roncsot sikerült kiemelni a 37x43 m-es kutatási területről
- a roncstól kb 17m-re előkerült a hősi halott eltemetett teteme. A csontok szinte teljesen megvannak: megállapították, hogy a koponya sérült, a medencecsont törött, illetve a gerinc-csigolyák egy része is törött. Ennek alapján biztos, hogy a kényszerleszállást a pilóta nem élte túl.
- a kiemelt repülő roncsa a Repülő Múzeum raktárába került. A motor szinte teljesen megvan, a fődarabokból is sok ép. Megvan a motor gyári száma, az oldalszám azonban nem azonosítható. Találtak még kis repülős gombokat, illetve az ejtőernyő hevederének csatjait a Magyar Átvevő Bizottság jelzéseivel.
Az újratemetés
helye: Körmend, városi temető
ideje: 2006.március 2. 11.00 óra