Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》

175 éve született a hálókocsi feltalálója

2006. március 3. 10:00

Százhetvenöt éve, 1831. március 3-án született a New York állambeli Broctonban George Mortimer Pullman amerikai iparos, a hálókocsi feltalálója.

<

Aki megemelte Chicago-t

Az iskolát tizennégy évesen hagyta abba. Huszonnégy évesen érkezett Chicagóba. A fiatalembernek feltűnt - persze nehéz lett volna nem észrevennie -, hogy az utcákat időről időre olyan mély iszap önti el, hogy abba nem csak az emberek, de még a lovak is beleragadnak, az embereket a fertőzött víz miatt kolera tizedelte. A város új csatornahálózatot építtetett, de hogy ezek a folyóba folyhassanak, az új utcák szintjét (lámpák, tűzcsapok, fák) több méterrel meg kellett emelni, ezután viszont a régi házakból csak lépcsőn lehetett az utcára feljutni. Ekkor állt elő Pullman a nagy ötlettel: emeljék meg az épületeket és építsenek alájuk új alapzatot, miként azt apja is több ízben tette az Erie-csatorna kiszélesítésekor. 1859-ben több száz, fejenként tíz emelővel "felfegyverkezett" emberrel mutatta be az eljárást: jelére minden munkás egy negyed fordulatot tekert az emelőn, a ház alapját pedig megerősítették. Ily módon az épületek szinte észrevétlenül magasodtak, még a boltokban és irodákban folyó tevékenységet sem kellett abbahagyni. Az ifjú "hős és géniusz" pénzét Coloradóban, a vadnyugati aranyásók között gyarapította, majd vasúti kocsik építésébe fogott.

Vasúton utazni akkoriban fárasztó és unalmas elfoglaltság volt, főképp többnapos utak esetén. Bár úgynevezett hálókocsik már az 1830-as évektől közlekedtek, kényelmesnek még jóindulattal sem voltak nevezhetőek. Pullman olyan kocsikat tervezett, amelyek szekrénye két forgó alvázra volt szerelve, ezek mindegyikének két vagy három kereke volt. A 14-17 méter hosszú hálókocsikban a jobb rugózás miatt kevésbé lehetett érezni a pálya és a sínillesztések egyenetlenségeit, igaz a kanyarok miatt a szokásosnál keskenyebbre kellett építeni őket. Az utasokat elegáns étterem, a vagonok között a széltől és zajtól védő fedett átjáró, puha paplannal és párnákkal felszerelt, kényelmes ágyak várták. Igaz, hogy egy ilyen vagon előállítása a normális ötszörösébe került (a jegyárakról nem is szólva), amikor azonban 1864-ben a meggyilkolt Lincoln elnök holttestét Pullman-kocsiban szállították haza Washingtonból Illinois államba, a kereslet fellendült.

Pullman a Pullman Palace Car Company elnökeként Chicago egyik legbefolyásosabb polgára lett. Az általa gyártott vagonokat soha nem adta el, csak kölcsönözte a vasúttársaságoknak, amelyek az utasok által fizetett felárt is megosztották vele. Fénykorában kétezer kocsija közlekedett a síneken, a vállalat 1893-ban 62 millió dollárt ért.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

175 éve született a hálókocsi feltalálója

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra