270 éve született James Watt, a gőzgép feltalálója
2006. január 19. 10:00
<
Spekulációk és találgatások: az új technológia hajnala
Ahol a gőz az úr |
Egy 1833-ból származó német lap (a Magdeburgsche Zeitung) jóslatai szerint a vasút tömeges elterjedése elsősorban a mezőgazdaságra lesz káros hatással. Amennyiben ugyanis a gőzerő alkalmazása világviszonylatban győzedelmeskedni fog a lóerő évszázados kihasználtságán, úgy legfontosabb igavonó állatunk gyorsan fölöslegessé válhat. "...és ha a ló kimegy a divatból, mert gőzzel utazunk, a gazda sem termelhet többé" - közölte a témával kapcsolatos félelmeit az újság.
Egy porosz főpostamester - a mindennapi közlekedés állandó résztvevőjeként - a Berlin-Potsdam vasútterv vonatkozásában fogalmazta meg aggodalmát. Ő a menetrendszerinti vasúti forgalom férőhelyeinek kihasználtsága miatt volt szkeptikus. Mint mondta, néha még egy postakocsit sem tud utasokkal feltölteni, mit várnak akkor az illetékesek egy vasúti kocsi esetében?!
Száguldó veszedelem |
Mint ismeretes, a gőzmozdony első példányai 19 km-es óránkénti sebességre voltak képesek.
Történelmi távlatokban gondolkodva a kérdés tehát az volt, megéri -e majd széles körben bevezetni a szállítás eme új formáját és ezzel felváltani a korszak bevett szokásait, vagy alkalmazzák továbbra is a csatornahálózat és a lóerő adta lehetőségeket. A brit Quarterly Review egyik 1825-ös számában a szerkesztőség munkatársai a gőz általi vontatás mellett tették le voksukat, miközben - tárgyilagosságra törekedve - több nézőpontból hasonlították össze a szállítás és közlekedés két különböző módját. A csatorna fenntartása és üzemeltetése - egyebek mellett beleértve a ló etetését és a csatorna medrének kivájását, valamint folyamatos karbantartását - mindenképpen több költséget emészt fel - írta a lap. Ráadásul az azonos célállomásokat összekötő pályaszakaszok vasúthálózat kiépítése esetében rövidebbek, s nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a felszínen futó sínpályához pontosan ott csatlakoztatható egy-egy elágazás, ahol arra a legnagyobb szükség van. Ez egy kilométereken át húzódó csatornamederre nem igaz, hiszen annak alakítását a talajviszonyok - fagy, szárazság, talajminőség - sokkal inkább meghatározzák.
Láthatjuk, a találgatások mindenekelőtt a biztonság, a gyorsaság és a gazdaságosság kérdései köré csoportosultak. A vitát a történelem alakítói azóta eldöntötték. Győzött a modern technika, a fejlődés korabeli alakítóinak álláspontja.
(Múlt-kor/MTI-Panoráma - Vladár Tamás, Sajtóadatbank)