105 éves a pesti korzó villamosvonala
2005. október 20. 10:00
105 éve, 1900. október 20-án adták át a forgalomnak Budapesten a pesti Duna-part villamosvonalát.
<
A BKVT járatai a páratlan, a BVVV vonalai a páros számokat kapták - az Andrássy úti földalatti részvényein azonban fele-fele arányban osztoztak. A két cég közti konkurenciaharc miatt a hálózatok fejlesztése sokszor átgondolatlanul folyt. 1918-ban a villamosvállalatokat köztulajdonba vették és egyesítették.
A két vonalszakaszt csak 1903-ban kapcsolták össze az akkor átadott Erzsébet híd alatt, ez évben épült meg a Kossuth Lajos tértől az újlipótvárosi Tutaj utcáig vezető vonal is. 1911-ben a Dráva utcán át a sínek eljutottak a Váci útig, s az Akadémia-Parlament szakasszal teljessé vált a pesti Duna-part villamospályája. A közúti vasúti hálózat 1873-ban 23, 1880-ban 38, 1890-ben 55, 1902-be 113, 1915-ben 156 kilométer volt, az utasszám hasonló arányban nőtt.
A korzót, a villamospályát, a támfalakat és a viaduktot 1993-95 közt újították fel. A rekonstrukció során a gyalogsétány új díszburkolatot kapott, ismét kihelyezték a Buchwald-székeket, amelyekért már nem kell fizetni és azóta több új, illetve újraöntött szobrot állítottak fel: Pátzay Dunai szél című művét, Marton László Kiskirálylányát, a Tengerész-emlékművet, Mészáros Andor Shakespeare szobrát, az örmények emlékművét. A háborúban tönkrement szállodasor még az 1970-es években újjáépült, így ma a korzót ismét teraszok sora kíséri. A felújított Vigadó teret 2001-ben adták át, a Lánchídtól északra fekvő Széchenyi rakpart támfalainak felújítását 1998-ban fejezték be.
(Múlt-kor/MTI-Panoráma, Sajtóadatbank)