Begördülnek az első Zsigulik Magyarországra
2019. október 10. 16:16
Miután 1966. augusztus 14-én Vittorio Valletta, a Fiat olasz autógyár elnöke és Alekszandr Taraszov szovjet autóipari miniszter megkötötte „az évszázad üzletét”, megkezdődött a Volga-parti Togliatti (az Olasz Kommunista Párt egykori elnökéről elnevezett) városában a VAZ autógyár építése.
1970-ben pedig a gyártósorról legördült az első VAZ-2101-es „Zsiguli” is. A keleti blokkban az 1967-es Év Autója, a Fiat 124-es szovjet változatának híre azonnal hatalmas érdeklődést váltott ki: az elérhető árú, de nyugati minőséget ígérő személygépjárműként meghirdetett újdonság sokak fantáziáját mozgatta meg.
Magyarországra az első mintapéldányok 1971 elején érkeztek, és február 10-én Budapesten, a Technika Házában a nyilvánosság is megcsodálhatta a típus három darabját. A lakosság által rendelt első autók 1971. június 14-én kerültek átadásra: Budapesten dr. Kurcz Árpád villányi állatorvos vehette át sajátját, míg Debrecenben dr. Zsadányi Ottóné személyesen a Merkur értékesítővállalat igazgatójától, Csüri Istvántól kapta meg a slusszkulcsot (e két helyszínen lehetett az új járműveket átvenni: a budapestieknek, illetve a Dunától nyugatra lakóknak a Hungaroszerviz IX. kerületi telephelyére, míg a Dunától keletre lakóknak Debrecenbe kellett menniük autójukért).
A klasszikus „kerek lámpás” Zsigulik változatlan formában 1988-ig készültek (velük párhuzamosan számos egyéb típussal is előrukkolt a gyártó), így szép számmal jutott belőlük hazánkba is, a borsos (80.000 forintos) ár ellenére is.