Múlt-kor.hu

A távírászok durva vitája is akadályozta a Titanicot a segítségkérésben

A távírászok durva vitája is akadályozta a Titanicot a segítségkérésben

2020. június 2. 14:39 Múlt-kor

Tragédiához vezető hibák

Miközben a Titanic süllyedt, Bride és Phillips felválta küldte a CQD és az SOS vészjeleket, amelyeket a fogadó távírászok eléggé hanyagul kezeltek.

A helyzetet súlyosbította, hogy Phillips és Bride egyszerre csak egy üzenetet küldhettek vagy fogadhattak, a vonalban pedig más operátorok irreleváns kérdései fokozták a zavart. Az egyik távírász például afelől érdeklődött, hogy a Titanic éppen egy tőle 800 kilométerre lévő hajó felé halad-e.

Eközben a Titanichoz legközelebb haladó hajó, az SS Californian – amelynek szikratávírászát Phillips durván leépítette – nem fogadta a vészjelzéseket, mert annak távírásza, miután Phillips nem éppen civilizált hangnemben kérte tőle, hogy hallgasson, kikapcsolta készülékét és lefeküdt aludni.

Az amatőr rádiósok sem könnyítették meg Bride és Phillips életét, ugyanis üzeneteikkel zavarták a Titanic kommunikációját. A páros szinte az utolsó pillanatokig kitartott, és adta le a vészjeleket. Kettőjük közül csak Bride élte túl a katasztrófát.

A tragédiát követően Marconit lelkiismeret-furdalás gyötörte amiatt, hogy a tökéletlenebb hosszúhullámú rádiókommunikáció alkalmazása terén monopóliumra tört a tengerhajózási piacon. „Mára már beláttam, hogy hibáztam” – jelentette ki 1927-ben egy beszédében.

A Titanic katasztrófájának 1912-es kongresszusi kivizsgálása előtt Bride és Marconi vallomásaikban azt állították, hogy a különböző telekommunikációs cégek között a rivalizálás minimális volt.

A katasztrófát követően az amerikai Szenátusban arra a konklúzióra jutottak, hogy a szikratávíróknak a hajókon éjjel–nappal, 24 órában üzemelniük kell és a telekommunikációs ipart valahogy szabályozni kell.

Az 1912-es Radio Act („rádiótörvény”) értelmében a hosszúhullámú frekvenciák amatőrök általi használatát szigorú szabályozáshoz kötötték az USA-ban, és hivatalos vészjelként fogadták el az SOS-t.

Az SOS 1999-ig nemzetközi vészjelzés maradt, amikor is a modern hajókon a morzekód helyett a műholdas globális tengeri biztonsági és vészhelyzetjelző rendszerre álltak át.

Kongresszusi meghallgatása után Marconi, Jack Phillips szikratávírászra emlékezve, koszorút helyezett el a Titanic áldozatainak emlékművénél.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

A távírászok durva vitája is akadályozta a Titanicot a segítségkérésben

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2021. tavasz: Híres testvérek árnyékában

Ízelítő a Magazinból

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra