A Metropolitan Múzeumban maradhat Picasso vitatott körülmények közt eladott remekműve
2018. február 12. 16:24 MTI
Egy New York-i bíróság elutasította szerdán egy német zsidó üzletember örököseinek keresetét, amely a New York-i Metropolitan Múzeumban lévő The Actor (A színész) című világhírű Picasso-festmény visszaszolgáltatását kérte arra hivatkozva, hogy a család kényszer alatt alacsony áron adta el a képet, hogy elmenekülhessen a náci és fasiszta rémuralom elől.
Az ügyész indoklása szerint az egykori tulajdonos, a néhai Paul Leffmann dédunokaöccse nem tudta bizonyítani a New York-i törvények szerint, hogy a férfi „kényszer alatt” adta el a képet, ami igazolná a jogos követelést. Laurel Zuckerman dédunokaöcs, Leffman felesége hagyatékának gondozója a keresetben felvázolt egy alternatív megoldást is, több mint 100 millió dollár kártérítést kért a spanyol festő 1904-1905 közötti rózsaszínű korszakában készült műalkotásért.
A kereset szerint a Leffmann család 1937-ben menekült Németországból Olaszországba. A következő évben Paul Leffmann eladni kényszerült a festményt két műkereskedőnek 12 ezer dollárért, hogy fizethesse Svájcon keresztüli elmenekülésüket a náci Németországgal szövetséges Benito Mussolini rezsimje elől.
A Metropolitan Múzeum 1952-ben adományként kapta a festményt és 2011-ig nem ismerte el, hogy annak eredeti tulajdonosa Leffmann volt. Az örökösök érvelése szerint a festmény 1938-as eladásával a család nem veszítette el jogosultságát. A Metropolitan Múzeum ügyvédei azzal érveltek, hogy a férfi tisztességes árat kapott a festményért, nem kényszer alatt adta el.
A bírói döntés értelmében az 1938-as eladás „magánszemélyek között történt, nem pedig a fasiszta vagy náci kormányok parancsára, nem történt jogtalan fenyegetés, ami megfosztotta volna Leffmannt szabad akaratától”. Az indoklásában a bíró elismerte ugyan, hogy „a Leffmann család gazdasági nyomás alatt áll a náci és fasiszta rezsimek teremtette tagadhatatlanul borzasztó körülmények miatt, ezt a nyomást nem az alperes gyakorolta, az állítólagos kényszerre nincs elégséges bizonyíték”.
Picasso világhírű festményét 2010-ben restaurálni kellett, mert egy egyensúlyát elveszítő látogató beleesett és felszakította a vásznat, amelynek jobb alsó sarkában keletkezett egy 15 centiméteres szakadás.