A középkor óta őrizte titkát a Szűz Máriát és a kis Jézust ábrázoló portré
2017. március 28. 10:56
Évtizedek óta lóg egy cambridge-i múzeum falán a Szűz Máriát a gyermek Jézussal ábrázoló, 14. századi portré, amelyet egy itáliai reneszánsz mester készített. A festményt a szakértők tudomása szerint még sohasem vizsgálták meg tudományos keretek között. A nemrégiben befejeződött, 600 órán át tartó restaurálási projekt érdekes eredménnyel zárult, írta a BBC.
Pietro di Niccolo da Orvieto itáliai reneszánsz mester 14. századi műve évtizedeken át volt kiakasztva a cambridge-i Fitzwilliam Múzeum falán úgy, hogy még sohasem vizsgálták meg alaposan. Tavaly azonban bekerült a restaurálásra jegyzett alkotások listája közé. A szakértők a nem kevesebb, mint 600 órán át tartó munka során egy különleges, ám nem teljesen egyedülálló titokra bukkantak: a festmény (a hátlap által eddig elzárt) túloldalán egy másik festményt találtak.
Első ránézésre valamely modern avantgárd festő alkotásának tulajdonítanánk a képet, ám tekintve, hogy a középkorban készült, ezt az elméletet gyorsan kizárhatjuk. A restaurátorok szerint a festmény Jézus Krisztus a kereszten szerzett sebesülésének egyikét ábrázolja.
A Szűz Máriát a kisdeddel megjelenítő festmény azért került évtizedek után a restaurátorok asztalára, mert a hamarosan megnyíló, a reneszánsz Itália vallásos áhítatát bemutató, Madonnák és csodák nevű kiállítás egyik darabja lesz. Az évszázadok alatt lerakódó szennyeződéseket a Hamilton Kerr Institute szakemberei távolították el.
A kutatók úgy vélik, az alkotó a festményt eredetileg is kétoldalasra tervezhette, amelyet bármikor megfordíthattak a hívek. Talán a karácsonyi időszakban az eddig ismert oldala volt látható, míg a nagyböjtben vagy csupán a nagyhéten a most újra felfedezett kép segíthette a híveket a keresztúti ájtatosság elvégzésében.
A krisztusi sebről készült, a restaurálás után már igen élénk színű alkotást a kutatók infravörös reflektográfia segítségével vették észre. Az eljárás többek között alkalmas az alárajzolás módjának, eszközének, a pauzálás (a rajz körvonalainak átmásolása a festendő felületre) fajtájának meghatározására, a lakkréteg alatti későbbi kiegészítések, átfestések, valamint a retusok kimutatására.