Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》

Vidék a városban

2009. december 15. 21:47 Balázs Bálint

A szabadtéri piacok világának képi látványát piaci zsánerképek is megőrizték. A műfaji adottságokból eredően meglehetősen idealizált a piacozók köznapi jeleneteinek, tipikus figuráinak, a nagyváros társadalmi heterogenitásának megjelenítése.

<

A nyüzsgés, a kedélyes közvetlenség, az eltűnő hagyomány megőrzésének igénye a Párizsban élő Bruck Lajos (1846-1910) számos pesti szabadpiaci zsánerképén érzékelhető.

Bruck Lajos: Heti vásár a Dísztéren 1900-ban



Az ipari üzemek, gyárak életéről, munkás alakjairól érzékletes portrékat rajzoló besztercebányai Skuteczky Döme (1850-1921) festette meg a Fővám téri piacot (1892).

A Benczúr Mesteriskola tagjaként alkotó grafikus, Pörge Gergely (1858-1930) egy újpesti vásárrészlet című képe (1912):

A Munkácsy-díjas kubista festő, Szobotka Imre (1890-1961) pedig egy hagyományos városi szabadtéri piacról festett lírai hangulatú képet (1924–26).

A zsánerképeket leszámítva a szabadtéri piaci árusítás témája a kortárs fetészetben csupán látványelemként tűnik fel a nagyvárosi épített környezet megjelenítésének színesítésére.



A modern nagyváros műépítésze, a Millenniumi emlékmű, a Műcsarnok és a Szépművészeti Múzeum tervezője, Schickedanz Albert (1846-1915) például éppen az épített környezet bemutatásának illusztrálására használta fel az élelmiszer-kereskedelem motívumát a Szentháromság tér című képén.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

Vidék a városban

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra