Fejezetek a magyar cigányság történetéből
2009. október 5. 11:30
Miért nem tartotta nemzetiségnek Kádár a cigányságot, és milyen közegészségügyi terveket szőttek 1947-48-ban a közösség megregulázására? Miért ölte meg egy csendőr Lakatos Mihály vajdát, és mit tudunk a barcsi beásokról? A hazai cigánykutatások friss eredményeiből válogattunk a Múlt-kor legújabb e-folyóiratába.
A Múlt-kor legújabb e-folyóiratába a 2006-2008-ban tartott romatörténeti konferenciák előadóinak tanulmánykötetéből válogatottuk ki a legmarkánsabb írásokat. Amint a Cigánysors. A cigányság történeti múltja és jelene II. című, Márfi Attila szerkesztésében megjelent kötet előszavában olvasható: "A jelenlegi gazdasági, politikai és közállapotok amnéziába süllyesztik a magyar emberek millióit, még az öregek is - akik látták az elmúlt rendszerben, hogy a cigányok is építik két kezükkel és verejtékükkel az országot, dolgoztak a szén- és uránbányában, a kohászatban, a köztisztaságban, az útkarbantartásban, a mezőgazdaságban stb. most úgy kezelik a cigányokat, mint akik most érkeztek valami távoli bolygóról. (...) Ezért tartjuk különösen fontosnak, hogy vannak olyan történészek, levéltárosok, könyvtárosok, tudományos munkatársak, kutatók, akik hivatásuk mellett elkötelezettek a cigányság történelmének feltárásában és reális értelmezésében."
Az eddig kevéssé ismert történeti források bevonásával készített tanulmányok a 18-20. század időszakából merítik változatos megközelítésű eseteiket. A lokális cigányközösségek izgalmas történeti vizsgálatok tárgyát képezik: milyen volt egy cigánykaraván élete az 1950-es években, hogyan élte meg a soproni cigányprímás az első világháborút, milyen újszerű belátásokra vezet az újkori források cigányképének feltárása, vagy hogyan alakul ki egy lókereskedő balladája a 19. század végén. A tanulmányokból mindenesetre kiderül, hogy a történész számára rendelkezésre álló levéltári forrásokban szereplő cigányság leginkább mint problémaforrás jelenhetett meg. Ellenük a mindenkori helyi és államhatalom általában kényszerítő, adminisztratív eszközökkel lépett fel.
Magyarországon a 18. századtól kezdve jelent meg az állami hatalom számára problematikusként a cigány lakosság sorsa, amikor a felvilágosult abszolutista uralkodók az egységes nemzetállam ideájának jegyében korlátozták és felszámolják a cigányság életmódját. Elsőként Mária Terézia adott ki rendeletet 1761-ben arról, hogy a cigányok neve „újmagyar" legyen. 1767-ben aztán megtiltotta a cigányok egymás közötti házasságát, és a cigány nyelv használatát. II. József 1783-ban kelt rendeletében a cigányok földművelésre szoktatását, vallásos nevelését tűzte ki célul. A 18. század végétől aztán a kényszertelepítést vagy éppen a kitoloncolást váltogatva próbálták megoldani a cigánykérdést Magyarországon.
A cigányság életmódjából adódó egészségügyi következmények államszocialista kezeléséről szól Szabó Csaba tanulmánya, amely a kényszermosdatások és DDT porozások döbbenetes esetei mentén pontosan feltárja, miként viszonyult az államszocializmus a cigányok sorsához. A korszakot fémjelző Kádár János sajátos véleménye szerint „a cigányok nem tekinthetők nemzetiségnek". A cigány lakosság helyzetének megjavításáról szóló 1961-es vitában kifejtett vezetői álláspont majd határozat következményeképpen felszámolták a Magyarországi Cigányok Kulturális Szövetségét.
A szocializmus időszakában tehát úgy keresték a megoldást a cigányságot érintő fontos kérdésekre, hogy a cigányság csak közvetve képviselte magát a helyzetét rendezni szándékozó elképzelések kialakításában. A Politikai Bizottság csak szakértői javaslatok, felmérések, összefoglalók alapján foglalkozott a kérdéssel. A cigányság feje felett határoztak a cigányság számára üdvözítőnek kigondolt szocialista megoldásról. Amint Békési András tanulmányából kiderül, az államszocializmus voltaképpen kiszorította a cigányságot saját helyzetének aktív alakításából, s végleg leszoktatta saját életminőségének valódi javításához szükséges együttműködésről.
Szomorú belátásra juthatunk a kötet tanulmányait olvasva: valódi eredményt a cigányság szocialista megjavítása sem hozott, s hiába emelkedtek ki sokan és látványosan környezetükből, a cigányság döntő többsége úgy érkezett el a rendszerváltozáshoz, a demokratikus jogok kiterjesztéséhez, hogy nem is tudott, nem is akart élni a kínálkozó lehetőségekkel. A kötet szerzőinek véleményével egyetértve úgy látjuk, e tanulmányokkal viszont legalábbis "sikerült a sok előítélet, hátrányos megkülönböztetés és a cigánysors sötét oldalai mellett a cigánykultúráról, a pozitív értékteremtésből, az együttélés közös értékeiből ízelítőt adni".
A tanulmányok az E-folyóiratban