Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》

Megfejtették a maja piramisok zenéjét

2009. szeptember 23. 13:02 New Scientist, MTI

A maja piramisokon a léptek zaja esőcseppek kopogásaként visszhangzik, hiszen az ősi templomépítők így próbáltak isteneikkel kommunikálni - derül ki egy új kutatásból.

<

A Chichén Itzában, a Yucatan-félszigeten lévő maja-tolték romvárosban álló, El Castillo (Kastély) néven emlegetett piramistemplom lépcsői által keltett "esőcseppzene" már korábban is ismert volt. A jelenséget elsőként azonban Jorge Cruz, a mexikóvárosi Gépészmérnöki és Villamosmérnöki Egyetem és Nico Declerc, az atlantai Georgia Institute of Technology kutatója kezdte el elemezni.

Nem csupán a Kukulkán tollas kígyóisten tiszteletére emelt El Castillo az egyetlen mexikói piramis, ahol hallani az "esőcseppek koppanását", hasonló a hangeffektusa Teotihuacan, a Mexikói-völgy északkeleti részében fekvő romváros Hold-piramisának is. A Kastély és a Hold-templom esetében az építmények alapjánál regisztrálták a lépcsőkön felfelé haladók léptei által keltett hangok frekvenciáját. Mindkét esetben azonos adatokat kaptak, holott az El Castillo belül üreges szerkezetű, míg a Hold-templom tömör építmény. A különleges hanghatást a kutatók véleménye szerint az okozza, hogy a léptek zaja keltette hanghullámok megtörnek a piramis barázdált felületén.

Jorge Cruz meggyőződése szerint a Kastélyt nem csupán a tollas kígyóisten, hanem egyben az esőisten tiszteletére is emelték, amelynek ábrázolása valóban megtalálható az El Castillo csúcsán, ahogy a Hold-templomban is. "A mexikói piramisokat egyfajta hangszernek tekinthetjük" - vélekedett Jorge Cruz, hozzátéve, hogy nincs közvetlen bizonyíték arra, hogy a maják ezeken "játszottak" is volna.

Francisco Estrada-Belli, a Bostoni Egyetem kutatója szerint a maják a hegyeket istenekként tisztelték, a hegycsúcsok körül gyülekeztek ugyanis az esőt hozó felhők. Ugyanakkor, bár a piramistemplomok esőcseppek koppanását időző hanghatást adnak, ez nem jelenti, hogy hangszerek lettek volna. Elisabeth Graham, a University College London kutatója viszont arra mutat rá, hogy mindkét piramist helyreállították, így "miért is gondolják a szerzők, hogy a restaurált felület ugyanazt a hanghatást kelti, mint az eredeti".

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

Megfejtették a maja piramisok zenéjét

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra