Messiásokat láthatunk Debrecenben
2009. augusztus 13. 21:47 MTI
A debreceni Modern és Kortárs Képzőművészeti Központ (Modem) új, Messiások-kiállítása kapcsán elgondolkodhatunk a megváltás és a messianizmus, a vallásos és a profán kapcsolatáról a 20. század kultúrája kapcsán. Erről Gulyás Gábor, az intézmény igazgatója beszélt a világhírű alkotásokat is felvonultató tárlat megnyitója előtt.
A messiások, avagy a nyugati ember és a megváltás gondolata című, év végéig látogatható kiállításon olyan alkotók művei szerepelnek, mint például Picasso, Chagall, Warhol, Dalí, Munch, Serrano, Munkácsy, Csontváry vagy Gulácsy. Először látható Magyarországon Georges Rouault Keresztrefeszítés című 1939-ben készült festménye. Bemutatják Odilon Redon Krisztus a kereszten című, 1910 körüli olajképét, az angol Francis Bacon Triptichonját és Szervátiusz Tibor Dózsa György alakját ábrázoló négyméteres vörösréz szobrát is.
A grandiózus kiállításra ismert gyűjtők mellett 81 múzeum, például a párizsi Musée D'Orsay, a moszkvai Tretyakov Képtár, a finn, a cseh, a krakkói vagy a varsói nemzeti közgyűjtemények vagy a bécsi Belvedere mellett London és New York neves galériái küldték el alkotásaikat a Modem kiállítására. A tárlatról szólva Gulyás Gábor kifejtette: a "Messiások" nem akart sem vallási, sem ateista kiállítás lenni, éppen ezért utóbbi kapcsán nincsenek provokatív képek sem. A Modem igazgatójának közlése szerint a megváltás témaköre négy területen, négy szekcióban jelenik meg a kiállításon. Ezek a test és a megváltás kapcsolata, a halál és a megváltás kérdésköre, a történelem ígérete és a megváltás, valamint a megváltás keresztje című témakörök.
Az érdeklődők összesen több mint 120 művész 200-nál is több munkáját nézhetik meg december 31-éig a Modemben. Gulyás Gábor szerint egyfajta fordulópontot is jelent a Modem történetében a mostani kiállítás, ugyanis több mint 200 szerződést kellett megkötniük annak érdekében, hogy látható legyen a tárlat Debrecenben. Hozzátette: éppen ezért a kiállítás időtartama nem meghosszabbítható, és másutt sem mutathatják be a világ minden tájáról származó alkotásokat.
A művek közül mintegy 50 érkezett külföldről, amivel rekordot döntött a cívis város intézménye, ugyanis hazánkban egy kiállításra még sosem kölcsönöztek ennyi külföldi helyről műveket. A Modem ugyanis nem már másutt bemutatott komplex kiállítást hozott Debrecenbe, hanem egy-két alkotásként szedte össze a bemutatásra kerülő képeket a világ különböző múzeumaiból, gyűjtőitől
Gulyás Gábor megjegyezte, hogy a nagy sikerű Leonardo da Vinci-kiállításhoz hasonló az előzetes érdeklődés a Messiások iránt is.