Múlt-kor.hu

Válságjelek, avagy a nagy gazdasági világválság pillanatai

2009. július 20. 18:10 MTI

Válságjelek címmel az 1929-33-as nagy gazdasági világválság idején és az azt követő időszakban készült dokumentarista fotográfiákat felvonultató tárlat látható szombat óta Budapesten, a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban (Lumú).

A szeptember 20-ig látogatható kiállításon látható egyebek mellett Theo Frey svájci fotográfus sorozata a Svájc hegyei között élő szegény parasztcsaládok hétköznapjairól, Walker Evans dokumentum-fotói az amerikai vidék mindennapjairól, Luis Bunuel Föld, kenyér nélkül című filmje és Kálmán Kata Tiborc című fotószociográfiája, a harmincas évek magyar falukutatói mozgalmának egyik alapműve.

A különböző földrajzi térségekből származó, eltérő kulturális hátterű fotográfusok Amerikától kezdve Magyarországig egyaránt megjelenítették a nagy gazdasági világválság idején a társadalom problémáit, mindennapjait - mondta el Bencsik Barnabás, a Lumú igazgatója. Szavai szerint a 20. századi fotográfiának is el kell nyernie méltó helyét a művészetben, hiszen olyan víziókat tükröz, amelyekből a kortárs művészet is táplálkozik.

Három csoport munkáját mutatja be a Szociofotó Magyarországon elnevezésű rész: a Balogh Edgár vezette Sarló mozgalom, a Kassák Lajos irányításával működő Munka-kör és a népi mozgalomhoz kötődő, Ortutay Gyula nevéhez fűződő Szegedi Fiatalok Művészeti Kollégiuma tagjainak alkotásait - mondta Baki Péter kurátor. A tárlaton így a közönség egyebek mellett a Sarló mozgalomhoz tartozó Blüh Irén, a Kassák körében tevékenykedő Haár Ferenc és Lengyel Lajos, a szegediek közül pedig Kárász Judit képeit tekintheti meg Langer Klára, Sugár Kata, Gönci Sándor és Kálmán Kata művei mellett.

A Munkásfotográfia Hollandiában című rész két alkotására, a Munkások című képre és a magyarországi falvakról készült fotósorozatra hívta fel a figyelmet Flip Bool kurátor, a Holland Fotómúzeum munkatársa. Elmondta: Mark Kolthoff fotós Berlinben ismerkedett meg Besnyő Éva magyar fényképésszel, aki szintén kulcsfigurája lett a holland szociofotónak. Theo Frey svájci fotós nem annyira ismert, mivel eddig a fotóit tartalmazó archívumhoz nem lehetett hozzáférni, ezenkívül látásmódja eltér a többi neves svájci fotóstól - mutatott rá Peter Pfunder kurátor, a Fotostiftung Schweiz munkatársa.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

Válságjelek, avagy a nagy gazdasági világválság pillanatai

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2022. ősz: Megrázó másnapok

Ízelítő a Magazinból

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra