Üvegcsörömpöléssel és lónyihogással köszöntötték Haydnt
2009. április 10. 10:53 MTI
Haydn Explosiv - európai karrier az Esterházy hercegi udvarban címmel csütörtöktől látható Kismartonban az a nagy, multimédiás, zenei installációval gazdagított kultúrtörténeti kiállítás, amelyet Joseph Haydn (1732-1809) halálának 200. évfordulója tiszteletére rendeznek a burgenlandi tartományi székhelyen.
Az Esterházy Magánalapítvány vezetői a megnyitó előtti napon osztrák, magyar és szlovák újságíróknak mutatták be az impozáns tárlatot, amely a kastély bejáratával szemközti Sala Terrena teremben látható november 11-ig. A klasszikus terembe lépve az a legfeltűnőbb, hogy a barokk és rokokó képekhez, vitrinekhez színes, pöttyös, csíkos szőnyeg vezet, Roy Lichtenstein amerikai pop-art művész munkája. A falakat borító tapéták is kortárs művészek alkotásai: Margit Nobis, Rudolf Polanszky és Franz West színben a 18. századhoz illő, de modern mintás művei.
A bevezető dór oszlopcsarnokban két aranyozott oszlop jelzi, hogy ott látható a művészetpártoló I. Esterházy (Fényes) Miklós herceg portréja; őt 1790-ig, haláláig kísérte udvari muzsikusként Haydn. A vitrinekben korabeli használati tárgyak vannak: reggeliző porcelánkészlet, bronz levelű virágzó fa, koronáján órával, virágos, áttört porcelán madárkalitka. A tárlaton a képaláírások és a falakra írt szövegek két nyelven olvashatók, németül és magyarul. A tárlókban fellelhetők az Országos Széchényi Könyvtártól kölcsönzött autográfok, kőnyomatos sokszorosítással készült kéziratok - összesen 10 darab -, köztük Haydn, Beethoven kézzel írt kottái, II. Esterházy Miklós kézírásai.
A zeneszerző, muzsikus, a kamarazene megteremtője 40 évig szolgált az Esterházy udvarban, közben nemzetközi karriert futott be, pedig hosszabb időre ki sem tette a lábát Kismartonból. "Nemzetek feletti, avantgárd művész volt" - hangsúlyozta Herbert Lachmayer, a kiállítás főkurátora.
A megnyitón "exploziv" üvegcsörömpöléssel, lónyihogással Haydn A teremtés című oratóriuma szólt, miközben az "Európa-terem" mennyezetére négy videóprojektor "festette" a káoszt, a lángnyelveket, amelyek elpusztítják a világot. Végül megjelent egy hegedűs keze és hangszerének hangja átvezetett a "Vonósnégyes szalonba". A terem falán olvasható Haydn megjegyzése: "Minden műfajból hallottam a legszebbet és legjobbat. Ebből akkoriban Bécsben igen sok volt!" Mást akart, megalkotta a vonósnégyest és új struktúrákat hozott létre az oratórium és a szimfónia szerkezetében is. A nemzetközi hírű Hagen Quartet egy audiovizuális installáció segítségével Haydn d-moll vonósnégyesének példáján nyújt bepillantást a mester műhelyébe.
A "Nyomda" nevű helyiségben a látogató megismerkedhet II. József császár nyomdagépével, a kottanyomtatás eredetével, Haydn A teremtés című oratóriumának partitúrájával. Az "Operateremben" Haydn vígoperáját, Az énekesnőt videóinstalláción láthatják- hallhatják az érdeklődők. A "Bécsi szalon" a 18. századi szellemi életet mutatja be, az angol kertek divatját, I. Ferenc kerti szerszámait, ásót, gereblyét, és zenedarabok kalauzolnak a bécsi házi muzsikálás világába. A "Kabinet" Haydn hagyatékát és az utókorra gyakorolt hatását dolgozza fel. A tárlat készítői gondoltak a gyermekre is: a szemmagasságukban elhelyezett anyag Haydn a legfiatalabbaknak címet viseli.
Alfred Weidinger, az alapítvány kulturális igazgatója bemutatta az új múzeumi boltot, amelyben rengeteg magyar és német nyelvű Esterházy Péter- és Kertész Imre kötet kapható és minden mennyiségben könyv Haydnról, még szakácskönyv is. A boltból az út egy modern kávézóba vezet, és aki a kastélyba érkezik, az épület mellett földalatti garázsban parkolhat. Mindez egy év alatt készült el - mondta az igazgató.