A házasságon belüli bűnök és a válás
2007. december 2. 16:51
A válás az iszlám szokásjogban
Az iszlám behatóan foglalkozik a házastársak magatartási szabályaival. A Korán és a szunna előírja a szeretetet a kedvességet, a megértést, az irgalmat, a türelmet, a tapintatosságot, és a jóakaratot a házasok között. Mohamed szerint `A legjobb közületek az, aki a legjobb a családjához.` A férjnek kedvesen, türelmesen, kell bánni a feleségével és, ha a házasság már nem működik, akkor kötelessége tisztelettel elengednie asszonyát a házasság kötelekéből. Az iszlám vallásjog szerint a válást mindkét fél egyaránt kezdeményezheti.
Egy asszony kérheti abban az esetben, ha férje rosszul bánik vele, vagy ha a férjnek több felesége van mellette, és úgy érzi ez sérti tekintélyét, jogait. A Korán szerint az elvált asszonynak az illendőségnek megfelelő ellátás jár. Ennek értelmében a nőt nem lehet egyszerűen kitenni a házból a válás bekövetkezése után. A válást követően a nőknek három hónapot kell várniuk mielőtt újból hozzámennének valakihez, ez idő alatt ugyanis kiderül, hogy gyermeket vár-e vagy sem. Ha a nő állapotos a volt férj visszafogadhatja őt vagy addig nem mehet férjhez, amíg a gyermek meg nem születik.
A férfi eltaszíthatja magától a nőt, de ily esetben többé már nem illetheti gyermekeinek anyját. A nők a hozomány visszaszolgáltatásával megválthatják szabadságukat. Ha a feleség szabadságát szeretné visszakapni, akkor ezen óhaját férje köteles teljesíteni. Mohamed is erre buzdítja a hívő férfiakat: `Ne tartsátok vissza őket kényszerrel, hogy áthágjátok (ezáltal Allah előírásai) Aki eképpen cselekszik, az önmaga ellen vét.`(2:231)
A válásnak a saría 3 fő alapesetét különbözteti meg.
Az első a már fentebbi sorokban taglalt eshetőség, mikor a férj megtagadja feleségét. Ez a megtagadás visszavonható, ha kijelentése megfelelő előírások alapján megy végbe, minden további esetben végleges. A végleges megtagadás egyből érvényessé válik, amint megtörténik az. A visszavonható megtagadás csak később lép hatályba. Az utóbbi esetében a házasság nem szűnik meg azonnal, a másik esetben azonban, ha a házastársak vissza akarnak térni egymáshoz, akkor újból házasságot kell kötniük. Miután a férj háromszor megtagadta feleségét, a feleség három egymást követő menstruációs ciklusa alatt - a volt házasságban élők csak akkor házasodhatnak össze megint, ha az elvált feleség hozzáment egy másik férfihoz, akivel az újonnan létesített házasságot elhálták, és a nő elvált az újdonsült férjtől.
A második lehetőség, ha a férj felajánlja a válást. Ez csak akkor lehetséges, ha a felek együtt és egyszerre tesznek erre vonatkozó nyilatkozatot a qádi vagy a tanúk előtt. Ugyancsak egy újabb formája a válásnak, amikor a feleség anyagi javak átadásával megváltja magát a házassági teher alól.
Ezek után vizsgáljuk meg, hogyan vélekedik a Korán a válásról. `Ha féltek, közöttük szakítás lesz, akkor küldjetek a férj családjából egy döntőbírót és a feleség családjából is egyet. Ha ők ketten ki akarnak békülni, akkor Allah megbékélést fog szorgalmazni közöttük.` (4:35) `A válás kétszer történhet meg, s akkor vagy meg kell tartani [a feleséget] méltányos módon, vagy el kell engedni illendően. Nem megengedett nektek [férfiaknak], hogy elvegyetek bármit is abból, amit nekik adtatok [jegyajándékként], kivéve, ha attól félnek ők ketten [a férj és a feleség], hogy nem tartják be Allah szabályait. Ha tehát attól féltek, hogy nem tartják be ők ketten Allah szabályait, akkor nem követnek el bűnt azzal, ha az asszony kiváltja magát [válást kér cserébe a jegyajándéka elengedéséért]. Ezek Allah előírásai, ne szegjétek meg hát azokat. S akik Allah szabályait megszegik, azok bűnösök.`