Az angol iskolások alig tudnak Normandiáról
2004. június 29. 13:30
Medal of Honour
A normandiai partraszállást ünneplő Britanniát meglepte az iskolások tudatlansága. Az eredmények újra felvetik a régi kérdést: mit és hogyan kell tanítani a történelemből az iskolában? David Starkey történész az angol tévében is gyakran feltűnik szakértőként. Azt a jelenséget, amire a kutatás fényt derített, ő "sajnálatosan szűk horizontok és követelmények légkörének" nevezi.
Starkey szerint "abszurd", hogy a gyerekek annyi időt töltenek Hitler és Sztálin kivesézésével, míg a háború összes többi eseménye szinte elsikkad. "Semmi bonyolultság nincs ezekben a fogalmakban. Egy felsőtagozatos gyerek is simán megérti az összeset" - kommentálta a történész az eredményeket. "Semmiképp se mennék vissza arra a szintre, amikor a történelemoktatás évszámok és csaták bifláztatásából állt, de attól tartok, az inga túl messzire lendült ki az ellenkező irányba. Szerintem is hasznos, ha a gyerek saját tapasztalatából kiindulva próbálunk neki elmagyarázni valamit. Csakhogy az oktatás mégis arról szól, hogy olyasmit tanítunk a gyerekeknek, amit még nem tudnak."
Chris Grayling, a konzervatív árnyékkormány oktatási minisztere azt mondta az eredményekkel kapcsolatban: "Ezek az események a közelmúlthoz tartoznak, és a mai napig meghatározzák mindannyiunk életét. Elszomorító, hogy ilyen kevés gyerek van tisztában a második világháború alapvető eseményeivel. Nem hagyhatjuk, hogy ez így maradjon."
Az elszomorító átlaggal szemben akadtak meglepő, kiugróan jó eredmények is. Egy Northamtonshire megyei anglikán általános iskola egyik tanulója száz százalékos eredményt ért el a teszten. "Megkérdeztem tőle, honnan tud olyan dolgokról, amiket még nem is vettünk az órán" - mondja történelemtanára. "Azt válaszolta, egyszerűen ráragadt a normandiai partraszállásról szóló számítógépes játékából."