10 tény Henry Fordról
2019. január 16. 08:27 Múlt-kor
1. Henry Ford iparmágnás és autógyáros leginkább a mozgó futószalag feltalálásáról és üzembe állításáról híres. Forradalmi találmánya (amely valójában Clarence Avery nevéhez köthető) mellett azonban még 161 szabadalom is a nevéhez köthető.
2. Henry Ford leghíresebb produktuma az első tömeggyártású gépkocsi a Ford-T modell volt, amelyből 1908 és 1927 között 16,5 millió darabot gyártottak le.
3. Ford 1896-ban építette első járművét amelyet Quadricycle-nek (négykerekűnek) hívott. A bicikli kerekeken futó, nyitott szerkezetet egy négy lóerős, kéthengeres, etanollal működő motor hajtotta.
4. Ford azt állította, hogy tehetségét és zseniális meglátásait a Nagy Szellemtől kapta, amely agyhullámaira hangolódva kommunikált vele. Meglátása szerint nem csinált mást, csak egyszerűen befogadta ezeket az üzeneteket, és a közjó érdekében felhasználta őket.
5. Ford és Thomas Edison jóbarátok voltak. Amikor Edison a halálos ágyán volt, Ford megkérte Edison fiát, hogy egy kémcsőbe gyűjtse össze apja utolsó leheletét. A fiú teljesítette a kérést; a kémcső a mai napig megtekinthető Detroitban a Henry Ford Múzeumban.
6. Henry Ford ellenőrizte alkalmazottai életvitelét. Az általa felállított „jóléti” osztályon dolgozó ellenőrök rendszeresen kijártak a Ford alkalmazottak otthonaihoz, ellenőrizték a tisztaságot, és érdeklődtek a család költekezési és a családfő alkoholfogyasztási szokásairól.
7. Woodrow Wilson amerikai elnök 1918-ban felkérte Fordot, hogy induljon a demokraták színeiben egy szenátusi székért. Ford elfogadta a felkérést, de kikötötte, hogy egyetlen centet sem fog politikai kampányra költeni. Megválasztásához így is csupán 4500 szavazat hiányzott.
8. 1929-ben Ford hozzákezdett utópisztikus álmának megvalósításához. A brazíliai dzsungel mélyén egy várost építtetett „Fordlandia” névvel. Az ottlakók a gumiabroncsok gyártásához nélkülözhetetlen latexel látták el az üzemeket. A város, ahol tilos volt alkoholt fogyasztani, nem sokkal a második világháború után elnéptelenedett.
9. Ford a repülőgépgyártásba is belekóstolt, de nem járt sikerrel. A hárommotoros teherszállító repülőgépéért (Ford Trimotor) nem kapkodtak a vevők, így a gép gyártását nyolc év elteltével 1933-ban leállították.
10. Azon célból, hogy megtartsa képzett és tehetséges munkásait, Ford 1914-ben napi 5 dollárra emelte a munkavállalói bérét. Az összeg nagyjából a duplája volt az amerikai autóiparban dolgozó munkások akkori átlagbérének. Egy kevéssé ismert eredmény: a gyár kapui előtt napokon belül 15 ezer álláskereső tolongott, akiket a rendőrség a januári fagyban tűzoltófecskendővel volt kénytelen feloszlatni.