Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》
Ott se kellett volna lenniük a Tenerifén összeütköző 747-eseknek

Ott se kellett volna lenniük a Tenerifén összeütköző 747-eseknek

2023. március 27. 08:20 Múlt-kor

<

Egy messzire mutató vizsgálat

Az 583 életet követelő tragédia után a spanyol, a holland és az amerikai repülésbiztonsági hatóságok egyesült erővel kezdtek a baleset okainak felderítésébe. Az hamar világossá vált, hogy mi történt, de a miért megválaszolása jóval nehezebbnek bizonyult. A hatóságok jelentéseiket végül külön adták ki, a holland és spanyol eredmények pedig erősen elfogultnak tekinthetők, mindazonáltal sikeresen azonosították az alapvető problémákat, még ha értelmezésükben és súlyozásukban különbözően is kezelték ezeket.

A közvetett ok, a szeparatista mozgalom bombafenyegetése a tragikus véletlenek kategóriájába sorolható (a csoport tagjai egyébként megdöbbenésüket és sajnálatukat fejezték ki tetteik akaratlan következményei miatt). Ugyanígy véletlen volt a romló időjárás, továbbá a két létfontosságú rádióüzenet egyidejűsége, amelyek megakadályozhatták volna a katasztrófát.

A Rijn kapitányának engedély nélküli, megdöbbentő felszállására is aránylag egyszerű magyarázat született: a kapitány a baleset előtti tíz évben főleg oktatóként tevékenykedett, és csak ritkán repült utasokkal. A szimulátorban a pilóta és a légiforgalmi irányító szerepét is az oktató alakítja, szükség szerint adva irányítói engedélyeket és utasításokat a tanulónak. Valószínű, mondta ki a jelentés, hogy a hosszas várakozás és késedelem miatti stressztől az erre kondicionált kapitány önkéntelenül is a szimulátorban követett eljáráshoz tért vissza.

Részben ezzel áll összefüggésben az egyik rendszerszintű probléma is, amit a vizsgálatok felfedtek. Nem sokkal a baleset előtt a holland jogszabályok úgy változtak, hogy a hajózó személyzetek büntetőjogilag felelőssé váltak a maximális egyhuzamban szolgálatban töltött idő betartásáért. A KLM pilótáira extra teherként nehezült a tudat, hogy ha nem jutnak el Gran Canariára időben, és valamiért túllépik az engedélyezett keretet, pénz- vagy más büntetést kaphatnak.

Egy másik rendszerszintű okként a pilótafülke rigid hierarchikus viszonyait, az úgynevezett hatalmi lejtőt határozta meg a jelentés: ekkoriban a kapitány tekintélye még abszolút volt társai fölött, ami megnehezítette a pilótatársak dolgát, ha neki ellentmondó véleményt akartak megfogalmazni. Fontos szerepet játszottak továbbá a nyelvi nehézségek, például a pontatlan szóhasználat és a légiirányító nehezen érthető angol kiejtése, valamint természetesen a repülőtéri infrastruktúra hiánya, ami eleve alkalmatlanná tette Los Rodeost egy ekkora léptékű átirányítási művelet biztonságos lebonyolítására.

A tenerifei katasztrófa mindmáig a legtöbb áldozatot követelő repülőgép-szerencsétlenség a repülés történetében. A baleset rávilágított egy sor olyan iparági hiányosságra, amelyek előbb vagy utóbb mindenképpen egy hasonló tragédiába torkollottak volna – inkább az volt a csoda, hogy ez nem korábban történt meg. A levont tanulságok számos alapvető változást hoztak a kereskedelmi repülés világában, amelyeknek hatása máig érezhető, biztonságosabbá téve a repülőgéppel utazást mindannyiunk számára.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

Ott se kellett volna lenniük a Tenerifén összeütköző 747-eseknek

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra