Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》
Kettős gyilkosság többszörös kérdőjellel: a szarajevói merénylet rekonstruálása

Kettős gyilkosság többszörös kérdőjellel: a szarajevói merénylet rekonstruálása

2022. június 28. 15:00 Aknai Katalin , Molnár F. Tamás

További értelmezések a sajtóban

A német illusztrátor, Felix Schwormstadt litográfiája, amely későbbi olajfestmény alapjául szolgált, két nappal később, az Illustrierte Zeitung Leipzig-ben jelent meg.

A kép a populáris kultúra kódjaival operálva dramatikus dinamikát ad a résztvevők hullámzó testnyelvének. Az egyszerre rettegő és önfeláldozó hercegnő (aki a valóságban ekkor már halott volt), pajzsként veti magát férje elé, magyarán az illusztrátor az első lövést a trónörökösnek szánja. A háttérben felsejlő minaret, finom allúzió is lehet a Berlin-Bagdad tengelyre. Itt a tányérsapkák és csákók komponált menüettjében a valóságban viselt főhercegi tollas kalpagnak sincs helye, a történeti hűség ismét áldozatul esik a hatásos látvány előállítása parancsának. A később festménnyé transzformálódott fametszet a műszaki részletek (autó: a pótkerék!) iránti németes akkurátusságot egyesíti az esemény drámaiságát kifejező kompozíciónak.

Mit láthatunk a francia Petit Journal színes rajzán? Az illusztrátor tartja magát a már bevált hierarchiához: nyilván a trónörökös volt az elsődleges célpont. Gavrilo Princip ezen a képen az autó bal oldala felől közeledik, de az áldozatok ülésrendje valós. Az opera fináléhoz illő beállításban az ünneplő polgárokkal tömött erkélyes utcakép, az előtérbe bemozduló fezes alak és a háttér minaretjei inkább Oránt vagy Algírt idézik, mintsem Szarajevót. Ami a trónörököspár autóját, az osztrák udvari hintógyár építette karosszériájú, 1910-es Gräf & Stift Double Phaeton nehéz túrakocsit illeti – azt a franciák szintén a saját képükre formálták, és az így leginkább egy Renault Landaulette típusú autóra hasonlít.

Az olasz La Domenica della Corriere rajzán a hercegnő operai mozdulattal veti magát a pisztoly és férje közé. Az illusztráción – ahol az ülésrend szintén téves – a háttérbeli lovasroham hivatott a drámai erő növelésére. A fezes alak szimbolikus ereje itt sem marad kihasználatlanul. Az újságrajzon a tettes és az autó viszonya pontos, de az első lövés itt is a trónörökösnek jár.

Az amerikai sajtó is már másnap részletekkel szolgált a merényletről. JB Hazelton rajzán megjelenik valamennyi, a többi alkotásról is ismerős hely és hangulatfestő elem: az előtérben a fezt viselő helybéli, a vörös kabátos dzsidások oszlopa élén ügető lovastól, a háttérben a turbános, jellegzetes keleti, bazári helyszínt színesítő alakokig. Az obligát fezes fej innen sem hiányzik. Az elkövető az újságosfiú/sofőrsapkája alapján azonban lehetne akár egy amerikai anarchista is. Az ülésrend, amely egyébként valósághű, alkalmat ad a szöveges részek illusztrációjára: Ferenc Ferdinánd testével védi, fedezi Chotek Zsófiát.

Összességében elmondható, hogy az írott és a vizuális interpretációk az áldozatok hősies, fenséges magatartását sugallják. Mindezek azonban nem szolgálnak elégséges bizonyítékot az események valósághű ábrázolására. A bonclelet birtokában azonban megkísérelhető az események pontosabb rekonstrukciója.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

Kettős gyilkosság többszörös kérdőjellel: a szarajevói merénylet rekonstruálása

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2022. tél: A szeretet mártírjai

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra