Így ábrázolták a szovjet tudományos magazinok a világűrt és az azt meghódító embert
2020. március 22. 16:38 Múlt-kor
Fantáziálás után színre lépett a tudomány
A szovjet művészek jellegzetes, egyedi szemléletét a tudományos fantasztikus világok ábrázolásában egyfelől a tudomány és a technika robbanásszerű fejlődése, másfelől a művészek és tervezők lelkesedése formálta a tudomány több területén elért felfedezések iránt. A művészek gyakran műszaki képzettséggel is rendelkeztek. Az alkotni vágyókat a nagyszámú kiadvány, könyv, kisregény és novella, illetve az 1920-as években megjelenő, majd az 1950-es és az 1960-as években dömpingszerűen a filmszínházakba kerülő tudományos-fantasztikus filmek inspirálták.
Jóval a Holdra szállás megvalósulása előtt a feltalálók és az élénk fantáziájú filozófusok meg voltak arról győződve, hogy a bolygók közti, sőt az univerzumok közti utazás, előbb vagy utóbb lehetséges lesz. Oroszországban ezek az elképzelések Konsztantyin Ciolkovszkij (1857-1935) könyvei révén széles körben elterjedtek.
Ciolkovszkij szerint nemcsak a Földön alakult ki fejlett civilizáció, hanem más planéták is intelligens életnek adnak otthont szerte az univerzumban. A modern rakétatechnika elméleti megalapozója szerint egy magasan fejlett földönkívüli civilizáció képes az anyag szerkezetét befolyásolni, csakúgy mint a természetben lejátszódó folyamatokat. Ciolkovszkij szorgalmazta az emberiség kilépését a világűrbe.
A szovjet írók színes és hihetetlen történeteket alkottak az idegen civilizációkkal való kapcsolatfelvétel formájáról, majd az 1970-es és 1980-as években a fantáziálgatás a háttérbe szorult és átadta helyét azoknak a krónikáknak és tudományos cikkeknek, amelyek már a valós űrprogramok történetével és azok eredményeivel foglalkoztak.