A repülés úttörői
2003. augusztus 11. 06:03
<
Langley, Curtiss, Cannon
Langley |
Egyike a leghíresebb amerikai tudósoknak, akik a XIX. század utolsó harmadában éltek. Fáradhatatlanul azon munkálkodott, hogy miként lehetne a levegőbe juttatni és ott tartani egy gépet. Mint a Smithsonian Intézet titkára, lényegesen több forrás állt rendelkezésére - mind anyagiakban, mind pedig tárgyiakban -, mint a Wright-testvéreknek, mégis megelőzték őt az ohio-i fiúk. Neve mégsem merült feledésbe, mivel a NASA róla nevezte el kutatóközpontját, és a Haditengerészet is az első repülőgéphordozó-anyahajóját az 1920-as évek elején.
Curtiss |
A Wright-testvérekhez hasonlóan Curtiss is egykor kerékpárbolt tulajdonosként és motorbicikli gyártóként kezdte. Idővel azonban az érdeklődése eltávolodott a földtől, és ezt az ő esetében szó szerint kellett venni. Csakúgy, mint sokan mások a XX. század első éveiben, azt az ideát kergette, hogy repülőgépet akar alkotni. Sokakkal ellentétben azonban illett őt komolyan venni, mivel nem kisebb személyiség alkotóműhelyében dolgozott 1907-től, mint Alexander Graham Bell, aki 1873-ban azt mondta egy furcsa tölcsérbe, hogy "Halló?". Curtiss-re visszatérve tudvalévő, hogy 1914-re már szinte futószalagon gyártották a repülőgépeket, ám mégsem ezért került bele a Top 20-ba. Neve azért maradhatott fenn máig, mivel ő készítette el az első olyan repülőt, ami képes volt anyahajóról fel, és oda visszaszállni. Nem véletlen, hogy őt tartják a haditengerészeti repülés atyjának.
De ez eddig csak öt fő. Akkor ki a +1. ember, és miért említjük meg? Ő nincsen benne a Time 20-as listájában, pedig lehet, hogy elfért volna a felsorolásban. Burrel Cannonról van szó, akiről azt állítják leszármazottai, hogy Ezékiel nevű gépén 1 évvel megelőzte a Wright-fivéreket, csak nem volt olyan háttere, hogy találmányát tovább tudja fejleszteni. Róla írtunk már itt a Múlt-koron.