Zavaró szürrealizmustól a reklámcélú művészetig
2007. május 9. 16:00
A Szürrealizmus és design címmel nyílt kiállítás 300 tárgyon keresztül részletezi a 20. század egyik legnagyobb hatású művészeti irányzatának mindennapokra gyakorolt hatását.
<
A szürrealizmus Franciaországban született meg az 1920-as években és a különösön, az össze nem illőn, az irracionálison, az álomszerűn alapult, olyan stílusjegyekkel, amelyeket a látvány világa jól fel tudott és a mai napig fel tud használni. A 20. század leismertebb tervezői vettek ihletett a szürrealista esztétikából. Az így született számos meghökkentő tárgyból sikerült a legérdekesebbeket összeszedni a kiállításra a világ különböző múzeumaiból és magángyűjteményekből.
A kiállítás hat tematikus részben tekinthető meg: a protest, a balett, a szürrealizmus és a tárgy, az illuzórikus belső tér, a természet, amely ritkaságokat szül, a test és az álom. A tárgyakat minden témában szövegek és vetítések kísérik.
Az egyik legismertebb kiállítási darab Salvador Dalí May West ajkai című alkotása, amely egyben a szürrealista mozgalom egyik reklámcélokra legtöbbet felhasznált alkotása is: a buja hollywoodi díva ajkai vörös díványt mintáznak, amely köré Dalí egész szobát tervezett a színésznő portréjából kiindulva. A legmeglepőbb azonban az a rész, ahol bemutatják, mit alkottak a művészek az 1920-as, 1930-as években Gyagilev vezette Orosz Balettnek. Láthatók továbbá ruhák, amlyeket Giorgio De Chirico mechanikus bábukra tervezett, Dalí Rubin ajkak elnevezésű brossai, Man Ray próbababája, Schiaparelli Könny és csontváz címet viselő ruhái.
A tárlag július 22-ig látható.
(Múlt-kor/MTI)