Rembrandt festményeket azonosítottak Koppenhágában
2006. január 23. 10:30
Az ellenkezője szokott gyakoribb lenni, de egy dániai múzeumot felette kellemes meglepetés ért: két képről, amelyekről eddig azt feltételezték, hogy Rembrandt tanítványai festették, kiderült, hogy maga a Mester volt az alkotó.
<
Allis Helleland |
Az öt szakértő a legkorszerűbb eszközöket bevetve vizsgálódott, és konklúziójuk az volt, hogy "A keresztes vitéz" és az "Öregember profilban" című képek eredetiek, Rembrandt ecsetje alól kerültek ki. A képek valaha mind a múzeum falán voltak láthatók, de 1946-ban, illetve 1982-ben - két részletben - visszavonták őket, mert egyes művészettörténészek szerint a rajtuk megfigyelhető ecsetkezelés nem olyan finom, mint a mesteré. A tíz visszavont képből most kettőt "felmentettek" a vád alól azok a szakértők, akik a február 4-én megnyíló, eleve a képek hitelessége körüli vitára alapozott új kiállítást készítik elő.
A flamand mester születésének 400. évfordulója alkalmából szervezett kiállítás kérdőjeles címe is erre utal: "Rembrandt? A mester és műhelye". A most rehabilitált festményeken kívül Dániában csak még egy Rembrandt-kép található, egy női képmás, amely egy Koppenhágától északra fekvő kisváros múzeumának féltett kincse. A képet 1999 januárjában ellopták a múzeumból, de még abban az évben, augusztusban előkerült - sértetlenül.
A két ismét hiteles koppenhágai Rembrandt-kép az európai közönség számára mintegy ellensúlyozhatja, hogy a hónap elején kiderült: a mesternek tulajdonított két másik olajfestmény, amelyet huszonöt éven át nézegetett a közönség egy portugál múzeumban a flamand mester műveként, nem lehet az ő alkotása.
(Múlt-kor/MTI-Panoráma)