Tiziano háttérbe szorította a nőket
2005. december 13. 12:00
<
A megrendelők kívánságára
1983-ban a Gimpel-család egy szakembert kért fel a nagy feladatra: tegye láthatóvá Tiziano eredeti elképzelését. Húsz év restaurálási munkába tellett, mire Alec Cobbe-nak maradéktalanul sikerült teljesítenie a kérést, de az eredmény minden fáradságot kárpótolt.
A két nőalak arca - egy renenszánsz-kori festőhöz méltóan - tökéletesen életszerű. A nő jóval egyszerűbb viseletet hord, mint a kislány, akinek ametiszt fülbevalója és gyöngysorral díszített haja magasabb társadalmi rangról árulkodik. Ruharedőik és mozdulataik láthatóan befejezetlenek.
De vajon mi oka lehetett a festőnek, hogy félbehagyja munkáját? És miért festette át? Mindkét kérdésre születtek már szakértői válaszok. A megfestett nők "háttérbe szorítása" állítólag a mester egyik tanítványának köszönhető, aki közvetlenül Tiziano halála után jobbnak látta, hogy a nőből angyalt faragjon, a kislányból pedig egy fiút. A korszak piaci keresletének ugyanis ez a látvány felelt meg jobban.
Azt, hogy a mű miért maradt befejezetlen, a Melbourne-i Egyetem tanára, Jaynie Anderson nagyobb formátumú megrendelők hirtelen jött kívánságainak tudja be. Ismeretes, hogy Tiziano megrendelői között II. Fülöp spanyol király és a velencei dózse is szerepelt.