Sosztakovics, Dmitrij Dmitrijevics
2005. augusztus 9. 11:32
<
Közben megszigorodott a kultúrpolitika, letiltották az avantgárdot és a dzsesszt. Miután Sztálin megtekintette az operát, támadások indultak a zeneszerző ellen, burzsoá-dekadensnek, absztrakt-formalistának minősítették. A Lady Macbethet levették a műsorról, s ezután csak 1963-ban játszották. Sosztakovics ekkor visszavonta be nem mutatott 4. szimfóniáját is, majd a kritikákra válaszul megírta 5. szimfóniáját. Az ünnepélyes és elégikus, kompromisszumos, mégis őszinte alkotás nemcsak a közönség körében ért el sikert, de elfogadta a kultúrpolitika is. Ekkor alakult ki egyéni stílusa, s eltávolodott példaképétől, Mahlertől. Műveit egyetlen erőteljes motívumból bontotta ki, s barokk mintára témái fúgaszerűen ismétlődnek.
Sosztakovics 1937-ben a leningrádi konzervatórium zeneszerzés-tanára lett, az 1941-es német támadást is itt élte meg. 7. (Leningrádi) szimfóniáját a blokád alatt írta, a szándékoltan banális zeneanyagú mű nagy sikerét létrejöttének körülményei magyarázzák. A gyászmise-hang a nagy tisztogatások-éhínségek s a háború áldozatainak emlékét idézi, a mű a Szovjetunióban és külföldön egyaránt a németekkel szembeni ellenállás jelképe lett.
1953-ban, Sztálin halála után írt 10. szimfóniájában megrajzolta a halott diktátor portréját, e darabja is hatalmas sikert aratott. 11. szimfóniájában az 1905-ös orosz forradalomnak állított emléket, e műve megjelenésekor kapta a Lenin-rendet, ami számára jelentős biztonságot nyújtott. Sokat tett ekkor a sztálini kor áldozatainak rehabilitálásáért, de támadások később is érték. Jevtusenko Babij jar című poémájára írt 13. szimfóniáját, amely a Szovjetunió-beli antiszemitizmust ítélte el, 1962-ben, a bemutató után betiltották. 1958-ban nyugat-európai körutat tett, ekkor számos kitüntetést kapott. Utolsó éveiben komponált műveit - Muszorgszkij nyomán írt 14. szimfóniáját - a halál szorongásai járják át.
Sosztakovics zeneszerzői teljesítménye hullámzó. Amikor a zenén kívüli hatások nyomására komponált, művei sokszor szegényesek, retorikusak, hiányzik belőlük az invenció. Kritikusan, mégis szolidárisan viszonyult a szovjet rendszerhez, ám soha nem vált a hatalom eszközévé. A "közérthetőség" követelményéből keletkező feszültségeket sikerült hasznosítania, és - függetlenségéből nem engedve - őszinte zenei kifejezésmódot teremtett meg. Alkotásai közt zenekari és zongoraművek, kamarazene, oratóriumok és balettek is találhatók. Zenéje lírai elemeit gyakran a humor, a szatíra váltja fel. Ragyogó hangszerelő volt, egyéni mondanivalója, főleg a II. világháború után, elmélyült gondolatvilággal párosult.
Sosztakovicsot és Prokofjevet elsősorban a szimfonikus zene terén a szovjet-orosz stílus megteremtőjeként tartják számon. 1975. augusztus 9-én halt meg Moszkvában. Emlékiratai Testamentum címmel jelentek meg Szolomon Volkov szerkesztésében, de a mű hitelességét sokan vitatták. A könyv hihetően mutatja be a muzsikus életét a diktatúra szorításában.
(Múlt-kor/Panoráma, Sajtóadatbank)