A világ első motoros rollere az első világháború alatt jött divatba
2018. november 10. 11:51 Múlt-kor
Az első világháború előrehaladtával hamar nyilvánvalóvá vált, hogy mindennemű üzemanyaggal takarékoskodni kell a civil életben, hogy minél akadálytalanabb legyen a csapatok ellátása. Az antant oldalon az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában e takarékoskodás azt eredményezte, hogy egy teljesen új járműtípus is forgalomba került – az úgynevezett „autoped”, azaz egy korai motoros roller.
Az eszközt eredetileg a New York város Long Island City negyedében található Autoped Company nevű cég gyártotta 1915 és 1921 között, és a csak jegyre kapható benzin idején rendkívül hasznosnak bizonyult – a legtöbb példányt New York város postaszolgálatának kézbesítői használták.
Az Autoped ugyan benzinmotorral működött, de lényegesen kevesebbet fogyasztott a drága üzemanyagból, mint egy autó vagy motorkerékpár. 155 köbcentiméteres, négyütemű léghűtéses motorja az elülső kereket hajtotta, óránként mintegy 32 kilométeres sebességgel. A konstrukciót természetesen a gyermekek rollerei ihlették: az ember egy lapos felületen állt, amelynek két végén egy-egy 25 centiméter átmérőjű kerék volt. A jármű egy bicikliszerű kormánnyal volt irányítható. A kormányoszlop előrenyomásával volt bekapcsolható a kuplung, míg hátrahúzása kikapcsolta azt, és egyben fékezte a járművet. Gyorsítani a kormányon található gázkarral lehetett.
Habár elsősorban a postaszolgálat vette hasznát, az Autoped hamar népszerűvé vált New York bűnbandáiban is, mivel gyors módját jelentette a hatóságok elöli menekülésnek a zsúfolt, szűk utcákon. Míg az Egyesült Államokban praktikus szempontokból kedvelték meg mind a postások, mind a bűnözők, Nagy-Britanniában a civil lakosság körében lett népszerű: igazi divatcikk lett, amely jelentős politikai üzenetet is hordozott.
A történet szerint a szigetországba érkező első példány Sir Henry Norman újságíró és liberális politikus vásárolta ajándékba feleségének, Florence Priscillának 1916-ban. Florence egy prominens szüfrazsett, Laura McLaren lánya volt, és anyjához hasonlóan a nők jogaiért küzdött – ebben parlamenti képviselő férje is támogatta. Igen nagy feltűnést keltett, amikor Florence Norman e járművével indult munkába, és a szüfrazsettmozgalommal szimpatizálók körében hamar elterjedt használata.
Időközben több gyártó, mint a német Krupp, a motorkerékpárokat gyártó brit ABC Motorcycles és a szintén brit Gloster Aircraft Company repülőgépgyár is elkezdtek hasonló járműveket gyártani. Az újabb típusok már erősebbek és kényelmesebbek voltak, és egyre gyakoribb látvánnyá váltak az utcákon is. A háború után hamar kimentek azonban a divatból – az Autoped Company már 1921-ben abbahagyta gyártását, utolsóként a Krupp gyártotta őket 1919-től 1922-ig. A két világháború közötti időszakban a nagyobb kiterjedésű katonai bázisokon fordult elő, mint a gyaloglásnál lényegesen gyorsabb egyszemélyes jármű.