A középkor 10 legjelentősebb mérnöki csúcsteljesítménye
2020. október 7. 17:44 Múlt-kor
A Naviglio Grande csatornája
A mérnöki tervezés és kivitelezés egyik legnagyobb középkori eredményei a vízszabályozáshoz kapcsolódnak. Ennek ékes példája a lombardiai Naviglio Grande, amely a Ticino folyót köti össze Milánóval.
A város körül egymásba kapcsolódó csatornarendszer ezen szakaszának története 1157-ben egy várost védő vízelvezető árok kiásásával indult. Húsz évvel később a csatorna már közel ötven kilométer hosszúságot ért el. Medrét a munkások teljesen kézi erővel bővítették és szélesítették, illetve vízi utakat is létrehoztak Lombardia földjeinek öntözésére.
A grandiózus vállalkozás 1272-re fejeződött be, amikorra az egész csatorna hajózhatóvá vált és 116 helyről több mint 500 négyzetkilométernyi földet öntözött. A Naviglio Grande 12-50 méter szélességű és több gát is alátámasztja. Nem csoda, hogy nagyon gyorsan jelentős hajózási útvonallá vált és az 1970-es évekig megőrizte jelentőségét.
Az avignoni Szent Bénézet híd
A hídépítés a középkor emberét fontos feladat és olykor nagy kihívás elé állította. A cél a folyókon minél gyorsabb és minél biztonságosabb átkelés biztosítása volt. Számos példát felsorakoztathatnánk e kategóriában, de mindközül az egyik legnagyobb az avignoni Szent Bénézet híd volt, amely a Rhone folyót szelte át Avignon városánál.
A legenda szerint az első híd ezen a helyen 1177 és 1185 között épült fel egy Bénézet nevű pásztorfiú irányítása alatt, akinek látomásában Jézus mutatta meg a hídépítés titkát, sőt egy hatalmas kőtömböt is emelt a folyóban, amely a szerkezet alapját képezte.
Ez az első híd fából készült és egy ostrom során megsemmisült. A második hidat 1234-ben építették, ez 900 méter hosszan, 22 szikla segítségével ívelt át a folyó felett. A 4,9 méter széles híd íve helyenként meg is tört a folyón belüli szigetek elérhetővé tétele érdekében. A híd a 17. századig használatban marad, annak ellenére, hogy olykor egy-egy szakasza beleomlott a folyóba.