Elárverezték a viktoriánus kor egyik legerotikusabb festményét
2011. május 19. 11:38
Gazdát cserélt a viktoriánus kor egyik különleges remekműve: a 300-500 ezer font értékűre becsült kép sajátossága, hogy mitológiai témába rejtette a viktoriánus korszak tiltott gyümölcsét, az erotikát.
Kalapács alá került kedden a viktoriánus korszak egyik legerotikusabb festménye a Sotheby's aukcióház tematikus árverésén. Sir Edward John Poynter 1869-as festménye, az Androméda számos olyan vonást egyesít magában, ami a viktoriánus kor festészetének sajátossága volt: mitológiát, szépséget, és burkolt erotikát.
Androméda feláldozása a viktoriánus festészet kedvelt témája volt, mert a mitológia álarca mögé bújtatva ábrázolhatták a korban elítélt erotikát. A Viktória királynő nevével fémjelzett korszak közerkölcsének prüdériáját tükrözi vissza, hogy Sir John Everett Millais nagyobb méretű festményét, Az utazó lovagot, amely szintén meztelen nőalakot ábrázol, nyilvánosan elítélték.
A mitológiai hősnők témája nem volt idegen Poyntertől, egy korábbi, 1868-as munkája során hasonló karakterek sorát öntötte képi formába. Az 1869-es Androméda képet követően Poynter később visszatért az Androméda témájához, amikor öt képet készített Lord Wharncliffe biliárdszobájába Wortley Hall-ban, Sheffield közelében. A sorozat első tagja, amely Perszeuszt és Andromédát ábrázolta, megsemmisült a második világháború folyamán.
Androméda a görög mitológiában egy királylány volt, akit sziklához láncolva fel akartak áldozni szülei, Kéfeusz etióp király és Kassziopeia, hogy megszabadulhassanak egy városukat pusztító szörnytől. Perszeusz a gorgó fejének segítségével megmentette a szörnytől a királylányt, és feleségül vette. Androméda története számos festőt megihletett, alakját többek közt Giorgio Vasari és Rembrandt is megfestette.