Fagyasztva szárítanak ki egy 17. századi hajóroncsot
2010. szeptember 3. 10:43
A Texas A&M University kutatói egy rendkívül szokatlan eljárással, a fagyasztva szárítás technikájával próbálják helyreállítani a La Belle hajóroncsának megmaradt darabjait.
A hajó, amelynek roncsai a Tengerparti Régészeti és Örökségvédelmi Központ osztályán, a Texas A&M’s Riverside Campus egyik olajjal töltött tartályában vannak elhelyezve, 43 emberrel a fedélzetén 1686 januárjában süllyedt el Matagorda-öböl partjánál. A 12 méter hosszú és 2,5 méter belső átmérőjű szerkezet a világon a legnagyobb, amelyet ilyen célokra használnak – mondta Peter Fix, a projekt vezetője a forradalmi újítással kapcsolatban.
A szárító várhatóan hétfőn érkezik meg, s Fix tervei szerint előbb csak kisebb részeken fogják tesztelni, mielőtt apró darabokra szednék a fából készül hajót, hogy aztán újra összerakhassák. A hajótörzset három éven belül az austini Bob Bullock múzeumban újra meg szeretnék mutatni a nagyközönségnek.
„Vesszük a hajó egyik darabját, majd belehelyezzük a szárítóba, s négy-hat hónap alatt az eljárásnak köszönhetően kinyerjük a fából a vizet” – magyarázta Fix. „Ez a dehidratációval szemben egy sokkal finomabb megoldás, amelyet soha nem használtak még. Az eljárás érdekében a hajó komplexitásának nagyfokú ismerete és mérnöki tervezés szükséges” – tette hozzá.
Donny Hamilton, az egyetem antropológiai osztályának vezetője szerint az új metódussal a konzerválás ideje lecsökken, az erre fordított összeg pedig akár félmillió dollárral kevesebb lehet – ez utóbbi azért is fontos, mivel az eleinte 330 ezer dollárra becsült költségek hamar 1,5 millió dollárra híztak, jórészt a munkálatokhoz szükséges polietilén-glikol árában bekövetkezett négyszeres növekedés miatt. A szerkezet ugyan így is félmillió dollárba kerül, de Hamilton szerint később azt természeti katasztrófák során fel tudják használni.
A hajót várhatóan 2013 októberében fogják kiállítani, ahol az érdeklődők a hajóépítés rejtelmeibe is betekintést nyerhetnek majd.