Mégis népszerű volt Dionüszosz Rómában
2010. június 24. 10:54
A korábban hitt tudományos elméletekkel ellentétben mégis népszerű lehetett Dionüszosz az ókori Rómában - derül ki a svédországi Gothenburgi Egyetem egyik hallgatójának doktori dolgozatából.
A kutatók a 19. század óta cáfolják, hogy az ókori Rómában bármilyen formában jelen lett volna Dionüszosz kultusza, így számukra sem a rítusok, sem a szatírjátékok nem lehettek ismertek. Bár a korban a környező társadalmak mindegyikében volt hasonló szokás, a kutatók szerint a rómaiak egyszerűen nem éltek ezekkel a dolgokkal.
Carina Håkansson szerint ennek okai a keresztény hagyományban keresendők. A Dionüszosz-kultuszt ugyanis a 19. században nem voltak hajlandóak vallásként elismerni, mondván a bolond viselkedés, és a részegség nem lehet a tisztességes életmód velejárója. Håkansson szerint a mai, szekularizált világ már más tudományos nézeteket hozott, ám idővel lehet, hogy a mai téziseket is újraértékelik majd.
Kutatása (In search of Dionysos. Reassessing a Dionysian context in early Rome) bemutatja, hogy a korban minden környező társadalomban is akár több istene volt a bornak és a mámornak. A kutatónő szerint az ókori Rómában is voltak hasonlók: a szatírok a rituális és színházi előadásmód között félúton helyezkedtek el, és lehetséges, hogy ebből a tradícióból született meg a római drámák hagyománya is. A kutatás egybevetetette a kortárs ikonográfiai, régészeti, filozófiai és vallási kutatások eredményeit, így Titus Livius mellett vázafestmények és terrakották is szerepelnek a cikkben.
A kutatónő szerint vizsgálatainak lényege a római társadalom kortárs elemzése mellett arra is rávilágít, hogy egy vallási paradigmaváltás, és a 20. századi átalakulások miként változtatták meg a téma kutatástörténetét.